گوش دادن به پادکست

آثار روانی گوش کردن به پادکست

من در هفته ۳۵ ساعت پادکست گوش می‌کنم، آیا این کار بر روی ذهن من تاثیر منفی می‌گذارد؟

اگر عاشق پادکست هستید، این موضوع را هم بدانید آن‌ها می‌توانند بر روی ذهن و روان شما تاثیر بگذارند. درست است که پادکست‌ها می‌تواند شما را به دنیای دیگری ببرند. می‌توانند داستان خوبی روایت کنند و گاهی شما را به یک کارآگاه تبدیل کنند و یا شما را به اخبار و رویدادهای مختلف سراسر جهان پیوند بدهند.

نکته بسیار مهم: بجای اینکه هر پادکستی گوش دهید، پادکست‌های با کیفیت و پر محتوا را گوش دهید. چرا که زمان شما با ارزش است و مغز شما نیاز به استراحت دارد

از آنجایی که معمولا پادکست‌ها به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرند و به طور کلی آموزشی هستند، به همین دلیل افراد بسیاری به سراغ آن‌ها می‌روند و زمان زیادی از روز را به گوش کردن به پادکست اختصاص می‌دهند. البته در این بین برخی افراد حتی سرعت پخش پادکست را تا ۵/۱ برابر بالا می‌برند تا بتوانند در طول روز به تعداد زیادی پادکست گوش بدهند.

گوش دادن به پادکست

طبیعتا پادکست‌های مفید و پر محتوا نتیجه چندین روز، هفته و یا ماه همکاری و کار یک تیم خواهد بود و قطعا برای تولید و انتشار آن هزینه‌های زیادی صرف شده است.

پس با حمایت از پادکستر‌هایی که از پادکست آنها لذت میبرید، به آنها انگیزه مضاعف بدهید تا تولیدات بهتر و مفیدتری برای خود شما داشته باشند.

شما می‌توانید در هنگام ورزش، پیاده‌روی، آشپزی، انجام کارهای منزل و یا حتی در محل کارتان پادکست گوش کنید و خود را برای آغاز یک صبح پرانرژی آماده کنید. در ضمن گوش دادن به پادکست‌های موسیقی آرام در هنگام شب و استراحت می‌تواند تا حد زیادی فشار و خستگی حاصل از فعالیت ها روزانه را کاهش بدهد.

اما گوش دادن به پادکست‌ شاید ایده‌ی خوبی، به خصوص زمانی که در محل کار خود حضور دارید، نباشد. چرا که پادکست ها می‌توانند حواس شما را از کار و ارتباط‌های‌تان منحرف کند و یا حتی مانع بزرگی بر سر فرآیند یادگیری و یادآوری شما باشند. در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید و به خواندن آن ادامه دهید تا در مورد آنچه که در مغز شما هنگام گوش دادن به پادکست اتفاق می‌افتد آگاه شوید و بهترین راه  و زمان مناسب برای لذت بردن از پادکست‌های مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید.

گوش دادن به پادکست

تاثیرات گوش کردن به پادکست در محل کار :

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که ۱۴ درصد از کسانی که پادکست گوش می‌کنند، این کار را زمانی انجام می‌دهند که در محل کار خود حضور دارند و داده ها و آمار Spotify نشان می‌دهد که حتی تعداد چنین افرادی در حال افزایش است. البته این آمار نیز نشان می‌دهد، بیشترین زمانی که افراد به پادکست گوش می‌کنند، اواسط روز و زمانی است که آن‌ها در محل کار خود حضور دارند.

اما گوش دادن به پادکست زمانی که در حال انجام کاری دیگری هستید می‌تواند یک عامل مخرب در بهره‌وری شما باشد. معمولا پادکست‌ها به این منظور تولید و منتشر می‌شوند که بتوانند ذهن شما را به خود درگیر کنند. به همین دلیل آن‌ها از جلوه‌های صوتی و صدای چندین شخصیت استفاده می‌کنند تا بتوانند بهتر شما را غرق موضوع کنند.

گوش دادن به پادکست

تاثیرات گوش کردن به پادکست بر ذهن شما :

مغز شما هنگامی که به یک پادکست گوش می‌دهید پنج برابر بیشتر از زمانی که با لیستی از وقایع تصادفی مواجه می‌شوید فعالیت خواهد کرد. در این حالت بخش‌هایی از مغز ما که فعالیت‌های شنوایی و تکلم ما را پردازش می‌کنند همانند بخش‌هایی دیگری نیز که مسئول پردازش اطلاعات حسی و فعالیت‌های حرکتی ما هستند، فعال می‌شوند. برای مثال، وقتی شخص داخل پادکست به یک کارخانه می‌رود، بخش‌هایی از مغز شما که بینایی، احساسات و فعالیت‌های حرکتی شما را پردازش می‌کنند نیز فعال می‌شوند گویا که این شما هستید که در حال رفتن به آن کارخانه هستید و در آن‌جا حضور دارید. به همین دلیل پادکست‌ها طوری طراحی می‌شوند که یک هم حسی میان شنوده و شخصیت‌های داستان ایجاد شود تا شنوندگان با آن‌ها بیشتر احساس همدلی کنند و به سرنوشت آن‌ها در طول پادکست بیشتر اهمیت بدهند.

در چنین شرایطی مغز شما در پاسخ به استرس‌هایی که به آن وارد می‌شود، هورمون‌های کورتیزول و دوپامین را در بدن آزاد می‌کند. چرا که مغز شما در این لحظه باید تصویر همان چیزهایی را که می‌شنود در ذهن‌تان بسازد. اما برخلاف آن، زمانی که شما مشغول مطالعه هستید، می‌توانید به سرعت تصویر آن مطلب را در ذهن خود بسازید.

درست است که پادکست‌ها فایل‌های صوتی آرامش‌بخشی برای ذهن و مغز شما هستند اما اگرچه خوب است که از مغز خود سخت کار بکشید ولی انجام چند کار به صورت همزمان برای مغز شما چندان مفید نخواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی افراد سعی می‌کنند چندین کار را به صورت همزمان انجام بدهند، بازدهی مغز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

گوش دادن به پادکست

(Multitasking) یا انجام چندین کار به صورت همزمان، در زمانی که مشغول انجام کارهایی هستید که به خلاقیت بیشتری نیاز دارند، بسیار آسیب زننده است. به همین دلیل گوش دادن به پادکست ممکن است سرعت شما را کاهش بدهد حتی اگر کاری که انجام می‌دهید به فعالیت ذهنی زیادی نیاز نداشته باشد. برای مثال زمانی که از گروهی خواسته شد در حالی که مشغول پارو زدن هستند،‌ به طور همزمان هم فعالیت ذهنی دیگر هم انجام بدهند، سرعت پارو زدن آن‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرد.

البته این مشکلات مربوط به زمان‌هایی نیستند که شما می‌خواهید وقت‌های خالی خود را با گوش دادن به پادکست پر کنید. این مشکلات ممکن است زمانی که شما قسمت‌هایی از پادکست نمایش مورد علاقه‌تان را هم پشت سر هم گوش می‌کنید برای شما پیش بیاید. چرا که ذهن شما دیگر زمان کافی برای پردازش و تحلیل آن چیزهایی که یاد گرفته است، نخواهد داشت. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که مغز و سیستم عصبی شما به زمان نیاز دارند تا در شرایطی آرام فعالیت خود را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند.

گوش دادن به پادکست

سکوت طلا است :

بدن شما به مقداری سکوت و آرامش نیز نیاز دارد. چرا که سکوت به فعالیت بهتر مغز هم کمک می‌کند. هنگامی که محققان در یک آزمایش خود یک مکث دو دقیقه‌ای در یک قطعه موسیقی آرامش بخش ایجاد کردند، میزان ضربان قلب و فشار خون شنوندگان تا حد زیادی در مقایسه با هنگامی که آن‌ها در حال گوش دادن به آن قطعه موسیقی بودند، کاهش پیدا کرد.

آزمایش دیگری که بر روی موش‌ها انجام شده است نیز نشان می‌دهد که دو ساعت سکوت و آرامش در روز باعث افزایش رشد نورون‌های جدید و بهبود عملکرد بخش‌هایی از مغز می‌شود که مربوط به حواس و شکل‌گیری حافظه هستند. “ایمکه کریسته” که شخصا این آزمایش را انجام داده است می‌گوید اگر این آزمایش بر روی انسان‌ها هم نتایج مشابهی داشته باشد ممکن است در آینده بیشتر از سکوت استفاده شود.

اما این تنها سکوت نیست که برای مغز ما مفید است؛ استراحت و اختصاص زمانی برای آرام گرفتن و آرامش هم نقش بسزایی در بالارفتن توانایی تمرکز و خلاقیت ما دارد. چرا که این کار برای تفکر عمیق و ایجاد خاطرات ماندگار ضروری است. مغز ما زمانی که بر روی چیزی تمرکز کرده‌ایم هرگز به خواب نمی‌رود و هم‌چنان به صورت پیش فرض به دنبال جمع آوری اطلاعات و پردازش آن‌ها است. بنابراین اگر شما در زمان مشخصی به مغز خود استراحت ندهید ممکن است احساس اضطراب و خستگی به شما دست بدهد و میزان یادگیری‌تان به شدت کاهش پیدا کند.

گوش دادن به پادکست

بهترین راه برای لذت بردن از پادکست‌ها :

شاید شما در این لحظه و با خواندن این مقاله بخواهید از گوش دادن به پادکست‌ها صرف‌نظر کنید، اما این را هم بدانید که آن‌ها جذاب و لذت‌بخش هستند. چرا که یک پادکست می‌تواند شما را از فشارهای زندگی روزمره دور کند. البته از نقش پادکست‌ها در برقراری ارتباط با دیگران نیز نباید غافل شویم. برای مثال اگر شما درباره‌ی پادکستی که گوش کرده‌اید با دوستان و همکاران خود صحبت کنید ممکن است موضوع آن پادکست برای آن‌ها هم جذاب باشد و  با شما برای تجربه‌ی این حس همراه شوند. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید از شنیدن پادکست‌ها لذت ببرید هنگامی است که شما مشغول انجام کارهایی هستید که نیاز به هوشیاری دارند، پادکست‌ها به خوبی می‌توانند در آن لحظه شما را هوشیار نگه دارند و بسیار مفید و موثر باشند.

سخن پایانی، نتیجه گیری :

پس بنابراین اگر گوش دادن به پادکست‌ها را به زمانی غیر ساعت کاری خود اختصاص بدهید، هم کارایی شما بیشتر خواهد بود و هم احساس آرامش خواهید کرد و اگر زمانی که می‌خواهد با تمام شدن یک قسمت از پادکست مورد علاقه‌تان گوش دادن به قسمت بعدی را آغاز کنید، کمی مکث و توقف خواهید کرد. در این لحظه می‌توانید به آنچه که آموخته‌اید فکر کنید و افکار خود را در مورد آن بنویسید یا به سادگی از سکوت لذت ببرید. مغز و سیستم عصبی شما قدردان شما خواهند بود و احتمالا فردا موضوع آن پادکست را بهتر به یاد خواهید آورد.

شما در ماباتو با جستجو پادکستر مورد علاقه خود هم لذت شنیدن یک پادکست را خواهید برد و هم می توانید از تولید کننده آن حمایت کنید تا با انگیزه بیشتری به فعالیت خود بپردازد و تولیدات قوی‌تری را به خود شما ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *