اینفلوئنسر و بلاگر شبکه های اجتماعی کیست؟

بلاگر و فرد تاثیرگذار (influencer) به شخصی گفته می‌شود که به دلیل دانش، موقعیت و ارتباط داشتن با جامعه‌ی بزرگی از مخاطبان، قدرت تاثیرگذاری بیشتری روی تصمیمات دیگران دارد.

البته گستردگی و وسعت جامعه مخاطبانی که این افراد به‌طور مستمر با آن‌ها در ارتباط هستند، به نوع فعالیت آن‌ها بسیار وابسته است.

بلاگر و فرد تاثیرگذاری هرگز ابزاری برای بازاریابی نیست. بلکه دارایی ارزشمند این افراد، در ارتباط بودن با جامعه بزرگی از مخاطبان، به کسب و کارها و شرکت‌ها می‌تواند کمک کند تا برای رسیدن به اهداف فروش و بازاریابی خود با چنین افرادی همکاری کنند.

بلاگرها و افراد تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی چه کسانی هستند؟

در سال‌های گذشته شاهد این بوده‌ایم که میزان اهمیت شبکه‌های اجتماعی به سرعت رشده کرده است. براساس گزارش‌ سال ۲۰۱۹ رسانه We Are Social :

۳.۴۸۴ میلیارد نفر از مردم جهان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که این تعداد تقریبا ۴۵ درصد از جمعیت جهان است.

چرا که این افراد به ناچار به دنبال بلاگرها و افراد تاثیرگذاری هستند تا آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌هایشان برای حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی راهنمایی کنند.

فرد تاثیرگذار و بلاگر شبکه‌های اجتماعی در حقیقت افرادی هستند که به دلیل دانش و تخصص خود در یک حوزه خاص به شهرت رسیده‌اند. این افراد به‌طور منظم پست‌هایی در ارتباط با حوزه فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر می‌کنند و از این طریق جامعه‌ای از مخاطبان و افراد مشتاق به فعالیت‌شان را در کنار خود ایجاد می‌کنند.

کسب و کار و شرکت‌ها بسیار علاقمند به افراد تاثیرگذار و بلاگرهای شبکه‌های اجتماعی هستند. چرا که این افراد می‌توانند با ایجاد روندی مخاطبان و طرفداران خود را به خرید محصول یا دنبال کردن صفحه‌ی  یک کسب و کار و شرکت در شبکه‌های اجتماعی تشویق و ترغیب کنند.

انواع بلاگرها و افراد تاثیرگذار :

بلاگرها و افراد تاثیرگذار را باوجود حوزه‌ها و موضوعات مختلف و با استفاده از روش‌های زیادی به دسته‌های متفاوتی تقسیم کرد. اما یکی از متداول‌ترین روش دسته‌بندی بلاگرها و افراد تاثیرگذار، دسته‌بندی براساس تعداد دنبال کنندگان، نوع محتوا و میزان تاثیرگذاری این فرد روی جامعه‌ی مخاطبانش است.

همچنین به دلیل تنوعی که در بالا به آن اشاره کردیم، بلاگرها و افراد تاثیرگذار را می‌توان براساس حوزه فعالیت‌شان نیز دسته‌بندی کرد.

به همین دلیل ممکن است یک بلاگر و فرد تاثیرگذار در یک دسته‌بندی رتبه‌ی پایین‌تری داشته باشد و در دسته‌بندی دیگری رتبه‌ی بالاتری داشته باشد. بنابراین ارزیابی میزان تاثیرگذاری این افراد روی جامعه مخاطبان خود باتوجه به موقعیت آن‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف کار آسانی نیست.

به عنوان مثال بسیاری از افراد ابر تاثیرگذار را اشخاص معروف و مشهوری تشکیل می‌دهند، اما به دلیل اینکه این دو گروه در یک حوزه خاص تخصص ندارند، طبیعتا تاثیر کمتری روی مخاطبان خود خواهند داشت.

در صورتی که یک فرد تاثیرگذار و بلاگر کوچک می‌تواند با داشتن تسلط و تخصص کافی نسبت به یک حوزه‌ی خاص تاثیر فوق‌العاده‌ای روی مخاطبان خود داشته باشد.

چنین بلاگرها و افراد تاثیرگذار کوچک برای کسب و کارها و شرکت‌هایی مفید هستند که می‌خواهند محصولات خود را در بازار مربوط به این حوزه عرضه کنند.

دسته‌بندی بلاگرها و افراد تاثیرگذار براساس میزان مخاطبان :

۱- اَبَر بلاگرها و افراد تاثیرگذار :

در این دسته به شخصی ابر بلاگر و فرد تاثیرگذار گفته می‌شود که تعداد زیادی مخاطب و دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارد. اگرچه هیچ قاعده و قانونی برای تعیین مرز میان انواع مخاطب وجود ندارد، اما به‌طور کلی و رایج ابر بلاگر و فرد تاثیرگذار باید بیش از ۱ میلیون مخاطب و دنبال‌کننده در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

به عنوان مثال افرادی مانند ستارگان سینما، ورزشکاران و موزیسین‌ها حضور دارند که شهرت خود را از طریق روش‌های آفلاین به دست آورده‌اند و اشخاص دیگری که با استفاده از قابلیت‌ها و امکانات شبکه‌های اجتماعی و شیوه‌های آنلاین توانسته‌اند جامعه‌ی بزرگی از مخاطبان برای خود ایجاد کنند.

با این حال ابر بلاگرها و افراد تاثیرگذار برای کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ مناسب هستند که می‌خواهند با استفاده از این افراد به اهداف بازاریابی و فروش خود برسند.

هزینه‌ی همکاری با چنین افرادی بسیار بالا است و گاهی مبلغ آن به یک میلیون دلار برای انتشار هر پست در شبکه‌های اجتماعی می‌ٰرسد.

۲- بلاگرها و افراد تاثیرگذار بزرگ :

این دسته از بلاگرها و افراد تاثیرگذار یک قدم از ابر بلاگرها و افراد تاثیرگذار فاصله دارند و معمولا به عنوان بازاریابان تاثیرگذار شناخته می‌شوند.

در این دسته‌بندی بلاگرها و افراد تاثیرگذاری قرار می‌گیرند که چیزی در حدود ۴۰ هزار تا ۱ میلیون مخاطب و دنبال‌کننده در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی دارند.

بنابراین بلاگرها و افراد تاثیرگذار در این دسته‌بندی را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد :

۱- افراد معروف و مشهوری که هنوز به اوج دوران حرفه‌ای خود نرسیده‌اند.

۲- افراد متخصصی که مخاطبان و دنبال‌کنندگان آن‌ها ارزش بیشتری نسبت به مخاطبان و دنبال‌کنندگان بلاگرها و افراد تاثیرگذار کوچک دارند.

بلاگرها و افراد تاثیرگذار بزرگ افراد باتجربه و با دانشی هستند و می‌توانند عملکرد خوبی در زمینه آگاهی بخشی داشته باشند.

تعداد بلاگرها و افراد تاثیرگذار بزرگ بیش از ابر بلاگرها و افراد تاثیرگذار است. بنابراین پیدا کردن یک بلاگر و فرد تاثیرگذار بزرگ که تمایل به همکاری با شما داشته باشند کار راحت‌تری خواهد بود.

با این حال در زمان همکاری با این دست از بلاگرها و افراد تاثیرگذار باید احتیاط کنید. چرا که در میان این آن‌ها افرادی هستند که به لطف خرید مخاطب و دنبال‌کننده‌ی جعلی به موقعیت فعلی خود رسیده‌اند.

۳- بلاگرها و افراد تاثیرگذار کوچک :

جدیدترین نوع از افراد تاثیرگذار فعال در شبکه‌های اجتماعی، بلاگرها و افرادتاثیرگذار کوچک هستند. تفاوت این افراد در تعداد کم مخاطب و دنبال‌کننده است، اما تمایل دارند تا در زمینه و حوزه‌ای خاص تخصص و مهارت پیدا کنند.

در حقیقت این بلاگرها و افراد تاثیرگذار کوچک مانند ماهی‌هایی بزرگ در حوضچه‌ای کوچک هستند.

برخی از آن‌ها ممکن است کمتر از هزار مخاطب و دنبال‌کننده داشته باشند اما ویژگی اصلی آن‌ها میزان اشتیاق و علاقه‌ی مخاطبانشان به آن‌ها است.

کسب و کارها و شرکت‌هایی بسیاری این بلاگرها و افراد تاثیرگذار را نادیده می‌گیرند و اهمیت چندانی به آن‌ها نمی‌دهند اما آن‌ها برای کسب و کارها و شرکت‌هایی بسیار مفید هستند که محصولات و کالاهایی تخصصی می‌فروشند.

آن‌ها ممکن است کم هزینه‌تر باشند و تاثیر کمی روی مخاطبان اندک خود داشته باشند اما در برخی مواقع لازم است تا برای رسیدن به جامعه‌ی گسترده‌ای از مخاطبان و دنبال‌کنندگان با تعداد زیادی از بلاگرها و افرادتاثیرگذار کوچک همکاری کنید.

دسته‌بندی براساس نوع محتوا :

بخش عمده‌ای از بازاریابی تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی عمدتا به تاثیرگذاران کوچک و وبلاگ نویسان محدود می‌شود. اما با روزانه افزایش میزان محبوبیت محتواهای ویدیویی، تولیدکنندگان چنین محتواهایی به سرعت اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

۱- وبلاگ نویسان :

بلاگرها و افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی (عمدتا وبلاگ نویسان کوچک) موثرترین و مستمرترین ارتباط را با مخاطبان خود دارند. این در حالی است که شرکت‌ها و کسب و کارهای زیادی این ویژگی را به خوبی شناسایی کرده و برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

وبلاگ نویسی مدت‌ها است که به بازاریابی تاثیرگذار پیوند خورده است. امروزه مقالات و وبلاگ‌های بسیاری در اینترنت وجود دارد. بنابراین اگر یک وبلاگ نویس محبوب و مشهور در یک پست وبلاگ خود نظر مثبتی در ارتباط با محصول یا کالای شما بیاورد، می‌تواند باعث شود که مخاطبان وبلاگ نویس بخواهند محصول شما را امتحان یا خریداری کنند.

۲- یوتیوبرها :

یکی دیگر از محتواهای محبوب در فضای اینترنت ویدیوها هستند. در این مورد، هر تولیدکننده‌ی محتوای ویدیویی به جای اینکه وبسایت اختصاصی خود را راه‌اندازی کند، به سادگی یک کانال در یوتیوب برای خود می‌سازد. چرا که کسب و کارهای فراوانی برای یافتن تولیدکنندگان محتواهای ویدیویی موفق و مشهور به یوتیوب مراجعه می‌کنند.

۳- پادکسترها :

نوپاترین شکل از محتواهای آنلاین که میزان محبوبیت آن رو به افزایش است، پادکست‌ها هستند. در حال حاضر در فضای اینترنت تعداد زیادی پادکست تولید و منتشر شده است، که شما می‌توانید با استفاده از پادگیرها و نرم‌افزاری پخش پادکست از گوش دادن به آن‌ها لذت ببرید.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

از جهات مختلفی اغلب بلاگرها و افراد تاثیرگذار شهرت خود را با استفاده روش‌ها آنلاین و تسلط و تخصص داشتن در یک حوزه‌ی خاص به دست آورده‌اند.

آن‌ها شبیه به رهبران کلیدی هستند که از طریق فعالیت مستمر آنلاین به شهرت رسیده‌اند. به عنوان مثال به‌طور مستمر در شبکه‌های اجتماعی مختلف پست منتشر کرده‌اند، مقالات و پست‌های وبلاگ بسیاری نوشته‌اند، پادکست‌های متعددی ضبط کرده‌اند و محتواهای ویدیویی در کانال‌های یوتیوب و سایر سرویس‌های انتشار و پخش آنلاین محتواهای ویدیویی منتشر کرده‌اند.

مزیت اصلی این بلاگرها و افراد تاثیرگذار مهارت‌های ارتباطی و تعاملی آن‌ها با مخاطبان‌شان است. آن‌ها به خوبی مخاطبان خود را فریب می‌دهند و به عنوان یک متخصص در حوزه‌ی خاصی شناخته می‌شوند.

میزان مخاطبان و دنبال‌کنندگان این افراد بسیار به حوزه‌ی تخصص آن‌ها وابسته است. با این حال در بلند مدت متوجه خواهید شد که مخاطبان و دنبال‌کنندگان این بلاگرها و افراد تاثیر گذار چقدر ارزشمند هستند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *