چه کسی می تواند از فضای آنلاین درآمد داشته باشد؟

خواه ناخواه با فعالیت در فضای آنلاین مانند پست‌گذاری در اینستاگرام، انتشار مقاله در وبلاگ یا آپلود ویدیو در آپارات، ایده‌ی درآمد داشتن از محتوا روزی به ذهن شما خواهد رسید.

امروزه در فضای آنلاین پست‌ها، ویدیوها و تصاویر به نوعی محصولات شما هستند. اما در حال حاضر شانس کسب درآمد از آن‌ها هرگز بیشتر از این نبوده است.

از چاپخونه به اینترنت :

امروزه ناشران و تولیدکنندگان محتوای بسیاری را می‌توان دید که به دلیل امکانات و مزیت‌های فضای آنلاین، محوصلات خود را از حالت چاپی به دیجیتالی تغییر داده‌اند، که در نتیجه این تغییرات بسیاری از هزینه‌های مربوط به چاپ و تولید محصولات فیزیکی حذف شده است.

چه شخصی می‌تواند از محتواهای دیجیتال خود درآمد داشته باشد؟

برای کسب درآمد از محتوا الزاما نباید شما صاحب یک برند تجاری خاص یا یک کسب و کار ویژه باشید. چرا که در حال حاضر و در فضای اینترنت وبلاگ نویسان، نوزاندگان موسیقی، نقاشان، ورزشکاران و هنرمندان بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که به طور مستقل از محتواهای خود درآمد دارند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هر فردی با شرایط زیر می‌تواند از محتواهای خود در فضای اینترنت کسب درآمد کند :

  • داشتن تجربه و تخصص کافی در یک مهارت خاص
  • دارای تجربه فعالیت در یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام و توانایی راه اندازی یک سرویس محتوایی در ارتباط با حوزه‌ی موردعلاقه‌ی خود
  • داشتن طرفداران خاص و ویژه (Big Fan)
  •  و بتواند زمان زیادی به کار خود اختصاص بدهد تا درآمد بیشتری داشته باشد.

سرویس‌ها و پلتفرم‌های محتوا محور :

با نگاهی از بیرون، شاید کسب درآمد از محتوا در سرویس‌های محتوا محور، شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت، کار بسیار آسانی باشد. اما باتوجه به تعداد بسیار زیاد سرویس‌ها و پلتفرم‌هایی که امکان کسب درآمد از محتوا را به کاربران خود می‌دهند، داشتن شناخت کافی نسبت به هر یک و آشنایی کامل با قوانین و مقررات حاکم بر آن‌ها، بسیار لازم و ضروری است.

کسی پول میده برای محتوا ؟

باتوجه به اینکه افراد بسیاری در دنیا محتواهای آنلاین و دیجیتال را، محصولاتی کاملا رایگان به شمار می‌آورند، سوالی ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند.

با چنین طرز فکری تولیدکنندگان محتوا و ناشران چگونه می‌توانند از محتواهای دیجیتال خود درآمد داشته باشند؟

خبر خوب این است که در طی سال‌های گذشته چنین طرز فکری به طور کامل تغییر پیدا کرده است و این روند هم‌چنان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در حال افزایش است. البته تحقیقات اخیر نیز نشان می‌دهد که کاربران فضای آنلاین تمایل بیشتری داشته‌اند تا در ازای دسترسی به محتواهای موردعلاقه‌ی خود هزینه‌ی آن را پرداخت کنند.

در حقیقت این تغییر رویکرد تاثیر بسزایی بر وضعیت ناشران و تولیدکنندگان محتوا در فضای آنلاین داشته است. به طوری که هم آن‌ها را با روش‌ها و فرصت‌های کسب درآمد از محتوای بیشتری آشنا کرده است و هم در شرایط کنونی آن‌ها باید قبل از شروع این فرآیند پیش‌نیازهایی را نیز رعایت کنند.

شروع کسب درآمد از محتوا :

با این حال در نتیجه‌ی این تغییر رویکرد و تمایل کاربران به پرداخت هزینه در ازای دسترسی به محتواهای دیجیتال و الزام تولیدکنندگان و ناشران به رعایت برخی پیش‌نیازها، تصور اینکه در شرایط فعلی هر کاربر به سادگی راضی شود تا در ازای دسترسی به هر نوع محتوای دیجیتالی پول پرداخت کند، اشتباه بزرگی است. بنابراین در چنین شرایطی هرگز نباید شتاب‌زده عمل کرد.

تجربه نشان می‌دهد که در گذشته مردم برای اطلاع از اخبار و اتفاقاتی که در جهان رخ داده است و به نوعی آن‌ها را با دنیای پیرامون خود پیوند می‌زند، به نشریات و روزنامه‌ها پول پرداخت می‌کردند.

اما چه چیزی باعث میشده  تا این افراد راضی به انجام چنین کاری شوند؟

درحقیقت اصلی‌ترین عامل در چنین رویکردی اعتماد است. اگر مخاطب یا خواننده احساس کند که مطالب شما ارزشمند هستند، به آن‌ها علاقه دارد و از طریق منابع معتبری به دست آمده است، بهتر اعتماد کرده و به راحتی حاضر به پرداخت هزینه آن می‌شوند.

“اعتماد، اعتماد رمز پیروزی است”

مردم باید برند شما را به خوبی باور کنند زیرا در فضای آنلاین و اینترنت اعتماد بهترین ارز در دنیای دیجیتال است. بنابراین اولین قدم برای شروع کسب درآمد از محتوای دیجیتال داشتن و ایجاد گروهی از خوانندگان و مخاطبان وفادار است.

راه مناسب برای کسب درآمد از محتوا :

روش کسب درآمد از محتوایی که می‌تواند برای شما و کسب و کارتان مناسب باشد، به عوامل و پارامترهای مختلفی مانند نوع محتوا، تعداد مخاطبان و خوانندگان فعلی‌تان و بودجه‌ای که می‌توانید به این بخش اختصاص بدهید، و پلتفرمی که انتخاب خواهید کرد، وابسته است.

برای مشخص شدن هر یک از پارامترهای بالا، داشتن یک برنامه‌‌ای دقیق و حساب شده، بسیار لازم و ضروری است.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

اگرچه این پایان کار نیست و در عصر قدرت نمایی شرکت‌های فناوری فرصت‌های بسیاری پیش روی شما برای کسب درآمد از محتوای دیجیتال وجود دارد.

اما همیشه به یاد داشته باشید که برای کسب درآمد موفق از محتوای دیجیتال داشتن یک برند یا نام تجاری قوی و داشتن خوانندگان وفادار بسیار لازم و ضروری است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *