روش های کسب درآمد در فضای آنلاین

اینترنت و بسترهای آنلاین این امکان را به هرشخصی می‌دهد تا سریع و آسان مطالب، تصاویر و ویدیوها و گاها تجریبات روزمره را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. بنابراین با توجه به این امکان، ایجاد یک اجتماع بزرگ از مخاطبان‌ کاری دور از ذهن نیست.

اجتماعی که هر کدام از اعضای آن هدف مشترکی دارند و حتی هفته‌ها و ماه‌های بسیاری برای دیدن مطالب و محتواهای شما صبر کنند.

البته درکنار ویژگی‌های بالا، هرشخص می‌تواند در این فضا به اصطلاح قلمرو خود را داشته باشد. از این رو  رفته رفته موضوعی به دغدغه اصلی فعالان حوزه‌ی آنلاین تبدیل شد، اینکه بتوانند از مطالبی که منتشر می‌کنند، درآمد داشته باشند.

شیوه‌های کسب درآمد در فضای آنلاین

با گذشت زمان و پیدایش شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب، روش‌های مختلفی هم برای کسب درآمد در فضای آنلاین به وجود آمد.

چرا که در گذشته فقط سرویس‌ها و وبسایت‌ها بودند که این امکان را به کاربران خود می‌دانند تا مقالات و مطالب خود را با سایر مخاطبان فضای آنلاین به اشتراک بگذارند.

با این حال شاید رایج‌ترین شیوه‌ی کسب درآمد در فضای آنلاین را می‌توان تبلیغات دانست.

تبلیغات :

در این شیوه از کسب درآمد، این مخاطبان و طرفداران شما هستند که برای‌تان درآمد دارند. به عبارت دیگر زمانی که شما از تبلیغات استفاده می‌کنید، مخاطبان‌تان را در اختیار شرکت‌ها و موسسات تبلیغاتی قرار می‌دهید و در ازای هدایت کردن آن‌ها به یک وبسایت فروشگاهی یا دعوت از آن‌ها برای خرید یک محصول خاص، پولی از آن کسب و کارها و شرکت‌ها دریافت می‌کنید.

البته تعریف بالا، شکل کلی کسب درآمد از طریق تبلیغات است. چرا که به دلیل ازدیاد فضاها و بسترهای آنلاین، استفاده از تبلیغات در هریک از آن‌ها قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد.

انتشار محتواهای پولی :

اینکه در ازای دسترسی به مقالات، ویدیوها و تصاویر آنلاین، کاربر یا مخاطب نباید پولی به صاحب آن اثر پرداخت کند، باور غلطی است که در دنیا و به خصوص در کشور ما وجود دارد. و حتی بسیاری کسب درآمد از آن‌ها را کاری غیراخلاقی و جرم می‌دانند.

اما باید گفت که هرشخصی باید در ازای دسترسی به محصولات آنلاین مانند کتابهای صوتی، پادکست‌ها و موزیک ویدیوها، هزینه‌ی مربوط به آن‌ها را پرداخت کند.

البته عرضه‌ی آنلاین هرگز ضامن کیفیت نیست. به همین دلیل کاربر یا مخاطب شما به راحتی راضی نخواهد شد تا بابت دسترسی به آن پولی پرداخت کند.

برای مثال چرا مخاطب باید در ازای دسترسی به ویدیویی که می‌تواند رایگان پست‌های مشابه آن را در اینستاگرام روزانه ببیند، هزینه‌ای به شما پرداخت کند؟!

دریافت حق اشتراک و حق عضویت :

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد در فضای آنلاین، دریافت حق اشتراک یا حق عضویت در ازای دسترسی به میزان مشخصی از مطالب منتشر شده است.

در این شیوه معمولا فرد آموزش دهنده، هنرمند یا تولیدکننده محتوا ابتدا یک صفحه یا کانال در پلتفرم‌ها، وبسایت‌ها یا سرویس‌های میزبانی انتشار محتوا برای خود ایجاد می‌کند و سپس با تعیین حق اشتراک‌های (هفتگی، ماهانه و سالانه)، در ازای دسترسی به تعداد مشخصی محتوا آن‌ها را از مخاطبان خود دریافت می‌کند.

فروشگاه عرضه مستقیم محصولات :

داشتن اجتماع بزرگی از طرفداران وفادار آروزی هر کسب و کاری است. به همین دلیل اگر زمانی وبسایت یا صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف، از این جنس مخاطبان داشته باشد، فرصت مناسبی است تا به مکان یا فروشگاه عرضه مستقیم محصولات شما تبدیل شود.

بنابراین جدا از بحث تولید و انتشار مطالب، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت برای جذب مخاطبان بیشتر، ایجاد اجتماع بزرگی از مخاطبان وفادار بسیار بااهمیت است.

با انجام چنین کاری شما می‌توانید جریان درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کنید و ضمنا با هدایت تعدادی از مخاطبان‌تان به وبسایت خودتان یا سایر وبسایت‌های فروشگاهی، شانس خود برای افزایش میزان درآمدتان را بالاتر ببرید.

کسب درآمد در فضای آنلاین مفهوم تازه‌ای نیست. بازاریابی تاثیرگذار یا Influencer Marketing

شاید افراد زیادی را در رسانه‌های اجتماعی مختلف دیده باشید که در قالب Influencer فعالیت می‌کنند.

در ابتدا این افراد تلاش می‌کنند تا به واسطه‌ی فعالیت‌شان اجتماعی از طرفداران مخصوص به خود داشته باشند و سپس با رسیدن به تعداد مشخصی از آن‌ها، برای کسب درآمد با سایر کسب و کارها تعامل و همکاری میکنند.

در حقیقت این شیوه از کسب درآمد، تلفیقی از تبلیغات و مشارکت است. به این صورت که این فرد (Influencer) با تولید و انتشار پست‌هایی در ارتباط با فعالیت یک کسب و کار خاص، به بیشتر شناخته شدن آن کسب و کار کمک می‌کند.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

بنابراین در آخر می‌توان گفت که شیوه‌های کسب درآمد در فضای آنلاین بسیار زیاد است اما در نهایت این شما هستید که با انجام تحقیقاتی، می‌توانید مناسب‌ترین روش را برای کسب و کار خود انتخاب کنید و در مسیر موفقیت و داشتن درآمدی مستمر گام بردارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *