سرویس‌های محتوایی پولساز

مفهوم کسب درآمد از محتوا چیست؟

در حقیقت کسب درآمد از محتوا به معنیِ، دریافت هزینه در ازای دسترسی کاربر به تعداد مشخصی محتوا، تولید محتواهایی در جهت تبلیغ محصولات سایر کسب و کارها و دریافت مبلغی در ازای آن‌ها است.

به عنوان مثال رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شیوه‌ی کسب درآمد از محتوا، برگزاری دوره‌های آموزشی و استفاده از سرویس‌های محتوایی اشتراکی است.

دو روش برای کسب درآمد از محتوا :

وقتی در مورد مفهوم کسب درآمد از محتوا صحبت می‌کنیم، منظور ما چیزی فراتر از، حق دسترسی و تبلیغ محصولات سایر کسب و کارها است.

چرا که ممکن است در زمان تصمیم‌گیری برای شروع و کسب درآمد از محتواهای‌تان، برسر دوراهی فروش محتوا و کسب درآمد از مخاطب قرار بگیرید.

۱- فروش محتوا :

در این شیوه از کسب درآمد، اشخاصی که برای دسترسی و استفاده از محتواها به شما پول پرداخت می‌کنند، کاربران شما هستند.

به عنوان مثال زمانی که محتواهای خود را در قالب یک دوره آموزشی ارائه می‌کنید و بابت دسترسی به آن از کاربران‌تان پول دریافت می‌کنید، در حقیقت قصد شما فروش محصول‌تان است.

در چه بسترهایی می‌توان از فروش محتوا کسب درآمد کرد؟

برای اینکه با انواع بسترها و فضاهای آنلاین انتشار محتوا آشنا شوید، می‌توانید مقاله‌ی سرویس‌های انتشار محتوای دیجتال چیست را مطالعه کنید.

اما در این مقاله قصد داریم تا با سرویس‌ها و پلتفرم‌هایی آشنا شویم که به کاربران این امکان را می‌دهند تا از  محتواهای خود درآمد داشته باشند.

سرویس‌های محتوایی پول ساز :

۱- اینستاگرام :

اگر به فکر کسب درآمد از طریق پیج اینستاگرام خود هستید، این کار امروزه بسیار ساده‌تر از گذشته خواهد بود.

چرا که اینستاگرام به تازگی امکانات جدیدی مانند ای جی تی وی (IGTV) و فروش آنلاین را در اختیار کسب و کارها قرار داده است تا بتوانند از فعالیت خود درآمد داشته باشند.

بنابراین روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد :

انتشار پست، در ارتباط با یک محصول فیزیکی :

در زمان انتشار پست و انتخاب عکس یا ویدیو برای آن، هر کسب و کار یا فردی می‌تواند با انتخاب گزینه‌ی “Tag Product” پست خود را به یک پست معرفی محصول تبدیل می‌کنید.

در حقیقت با استفاده از این ویژگی، شما می‌توانید اطلاعاتی مانند، قیمت محصول، سایز و …، را در تصویر یا ویدیوی مربوط به محصول خود مشخص کنید.

فروشگاه اینستاگرام :

قابلیت دیگری که به تازه به اینستاگرام اضافه شده، ایجاد فروشگاه است.

در دوران همه‌گیری ویروس کرونا مارک زاکربرگ (مالک فیس بوک) تلاش‌های بسیاری انجام داد تا کسب و کارهای فعال در این شبکه اجتماعی، همچنان به فعالیت خود ادامه بدهند.

بنابراین با معرفی قابلیت ایجاد فروشگاه در اینستاگرام، راهی جدید پیش رو کسب و کارها برای فروش و عرضه مستقیم محصولات خود، قرار داده است.

از این قابلیت در بروزرسانی جدید اینستاگرام رونمایی خواهد شد و کاربران و کسب و کارها می‌توانند با انتخاب گزینه‌ی “Shop” در نوار پایین اپلیکیشن، مستقیما وارد فضای فروشگاه اینستاگرام شوند.

لایو فروش یا معرفی محصول :

آماری که به تازگی از میزان بازدیدها و مشارکت کاربران در لایوهای اینستاگرام منتشر شده است، نشان می‌دهد که در ماه‌های بهمن تا اسفند سال گذشته، میزان بازدید از لایوهای اینستاگرام ۷۰ درصد رشد داشته است.

به همین دلیل این میزان بازدید فرصت تازه‌ای برای کسب و کارها و افرادی است که فعالیت ارزشمندی انجام می‌دهند.

چرا که با استفاده از این قابلیت، هر کسب و کاری می‌تواند، لیستی از محصولات خود را مشخص کند و در نوار پایین لایو اینستاگرام آن را به کاربران خود نمایش بدهد، تا آن‌ها بتوانند به راحتی محصول موردنظر خود را انتخاب کنند.

۲- یوتیوب و فیس‌بوک :

این دو سرویس محتوایی پول‌ساز در حقیقت نقش یک واسط را میان تولیدکنندگان محتوا و کسب و کارها و افرادی ایفا می‌کنند که حوزه‌ی فعالیت آن‌ها تبلیغات است.

به این صورت که کاربر یا تولیدکننده‌ی محتوایی که قصد کسب درآمد از محصولات خود را دارد، با انتشار پست، تصویر یا ویدیو در هر کدام از این سرویس‌ها، در ازای تعداد بازدیدی که از تبلیغات این سرویس‌ها در زمان مشاهده‌ی محتواها نمایش داده می‌شوند، به کاربران و صاحبان این محتواها پول پرداخت می‌کنند.

یوتیوب :

البته در یوتیوب از روش‌های دیگری مانند تبلیغات در سایر برنامه‌ها که با یوتیوب همکاری دارند، فروش مستقیم محصولات و برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین، می‌توان کسب درآمد کرد.

فیس بوک :

 برای کسب درآمد از محتوا در فیس بوک دو شیوه و راهکار پیش روی شما قرار دارد :

تبلیغات :

این روش زمانی برای شما مفید خواهد بود که ویدیوهای باکیفیتی در صفحه فیس بوک خود منتشر کنید. سپس الگوریتم‌های فیس بوک محتوای ویدیویی شما را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند و در نهایت از سوی این شبکه اجتماعی تبلیغی در محتوای شما قرار می گیرد.

بنابراین درآمد شما به تعداد افرادی وابسته است که این تبلیغ را مشاهده کرده‌اند.

حق اشتراک یا عضویت :

درست مانند سایر سرویس‌های محتوایی اشتراکی، دنبال کنندگان و طرفدران‌تان در فیس بوک، می‌توانند ماهانه پولی به شما بابت دسترسی به محتواهای‌تان پرداخت کنند.

در ازای پرداخت این حق اشتراک‌ها، در کنار نام دنبال کنندگان شما نشان ویژه‌ای قرار می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند از امتیازات خاصی مانند تخفیفات و محتواهای اختصاصی استفاده کنند.

۲- کسب درآمد از مخاطب :

در این شیوه از کسب درآمد، شخص یا کسب و کاری که فعالیت آن طرفداران خاصی دارد، با تولید محتواهای باکیفیت تلاش می‌کند تا مخاطبان بیشتری را جذب فعالیت خود کند.

پس از جذب مخاطب، این کسب و کار یا شخص در راستای برآروده کردن نیازهای بازاریابی یا کمک به جذب مخاطب با کسب و کارهای دیگری همکاری می‌کند.

به عنوان مثال قراردادن لینک‌هایی مربوط به یک کسب و کار دیگر در مقالات وبلاگ و هدایت مخاطبان‌تان به وبسایت یا وبلاگ آن‌ها، درخواست دنبال کردن یک پیج یا صفحه‌ی کسب و کاری دیگر در شبکه‌های اجتماعی در قالب استوری و پست، نمونه‌هایی از فروش و کسب درآمد از مخاطب هستند.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

برای شروع کسب درآمد از محتوا زمانی بهتر از امروز وجود ندارد. هرگز عجله نداشته باشید و انواع روش‌ها و شیوه‌های کسب درآمد از محتوا را آزمایش کنید. تا بتوانید بهترین و مفیدترین آن‌ها را برای کسب و کار و فعالیت خود انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *