سرویس انتشار محتوای دیجیتال چیست؟

محتوای دیجیتال چیست؟

در حقیقت هر پست، مقاله یا اخبار و اطلاعاتی که روزانه تعداد زیادی از آن‌ها را در فضای آنلاین، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید، همگی محتواهای دیجیتال هستند.

بنابراین به چنین فضاهایی که کاربران می‌توانند محتواهای دیجیتال خود را آنجا قرار بدهند، سرویس‌ انتشار محتوای دیجیتال گفته می‌شود.

در حال حاضر  تعداد چنین سرویس‌هایی بسیار زیاد است و بررسی مجزا و یک به یک هرکدام از آن‌ها، کار بسیار زمان بری خواهد بود. اما با اختصاص یک دسته‌ی مشخص به هر کدام از این سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال، راحت‌تر می‌توان آن‌ها را مورد بررسی قرار داد.

سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال به طور کلی به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند :

۱- سرویس‌های محتوایی اختصاصی

۲- سرویس‌های محتوایی اجاره‌ای

۳- سرویس‌های محتوایی پولی

البته قبل از انجام بررسی هر کدام از این سه دسته‌، نگاهی به ویژگی‌ها و نحوه‌ی پیدایش سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال خواهیم داشت، تا شناخت خوبی نسبت به هر یک از آن‌ها پیدا کنیم.

پیدایش موتورهای جستجو :

باتوجه به تعداد بالای اطلاعاتی که روزانه در اختیار کاربران فضای آنلاین قرار می‌‌گرفت، ایجاد تمایز میان اطلاعات مفید و بی‌ارزش، یک چالش اساسی به حساب می‌آمد.

 در این میان با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش موتورهای جستجو، این ذهنیت به وجود آمد که این امکان جدید تا حدی می‌تواند مشکلات دسترسی به محتواهای مفید و ارزشمند را حل کند.

اما موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، صرفا اطلاعات را براساس رسیدن کاربر به پاسخ پرسش خود دسته‌بندی می‌کند و کیفیت محتوا اهمیت چندانی ندارد.

ولی امروزه شرایط به کلی تغییر کرده است و کاربران فضای آنلاین وقت کافی برای بررسی تمام محتواهای یافت شده توسط موتورهای جسجتو را ندارند و در نتیجه از فعالیت خود منصرف می‌شوند.

بنابراین در چنین شرایطی چالش پیش رو، سازماندهی حجم انبوهی از اطلاعات است؛ تا هر کاربر بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین و مناسب‌ترین پاسخ را برای مشکل خود پیدا کند.

ابتدایی‌ترین سرویس انتشار محتوای دیجیتال :

شاید بتوان ابتدایی‌ترین سرویس انتشار محتوای دیجیتال را گوگل دانست. چرا که اگر شما اطلاعاتی در مورد یک رستوران یا هتل را از این موتور جستجو بخواهید، گوگل لیستی از تمام مقالات، تصاویر و ویدیوهای مربوط به آن رستوران یا هتل را در اختیار شما قرار می‌دهد. که ضمنا براساس مسافت و دیدگاه کاربران قابل دسته‌بندی هستند.

اما با توجه به این امکانات، افراد بسیاری بازهم معتقدند که گوگل را نمی‌توان یک سرویس محتوایی درنظر گرفت.

در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب، نشان داده‌اند که می‌توانند سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال بسیار مناسبی هستند. چرا که هدف هر یک از این سرویس‌ها بر روی جلب توجه مخاطب است و می‌خواهند تعداد کاربران خود را افزایش بدهند، رسیدن به اخبار، اطلاعات و محتواهای ارزشمند بسیار ساده خواهد بود.

ویژگی یک پلتفرم محتوایی :

به طور کلی اصلی‌ترین ویژگی یک پلتفرم محتوایی دسترسی سریع و آسان کاربر به اطلاعاتی استاندارد، معتبر و دسته‌بندی شده است.

بنابراین پس از این معرفی کوتاه و آشنایی با نحوه‌ی پیدایش سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال، در ادامه مقاله قصد داریم تا به طور دقیق هر یک از این سرویس‌های محتوایی را مورد بررسی قرار دهیم.

۱- سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال اختصاصی :

همانطور که از اسم این سرویس‌ها پیدا است، در حقیقت مالکان و صاحبان اصلی آن‌ها خود کاربران هستند.

در حقیقت برای استفاده از چنین سرویس‌هایی هر کاربر باید ابتدا ثبت نام کند و سپس با انجام تمام مراحل مربوط به ثبت نام و عضویت، فضایی (پیج، وبلاگ یا وبسایت) در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تا بتواند مطالب و محتواهای دیجیتال خود را آنجا قرار بدهد.

برای مثال وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله سرویس‌های انتشار محتوای اختصاصی هستند.

البته تمام شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان فقط در این دسته قرار داد. چرا که تعدادی از شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که کاربران باید بابت استفاده از آن‌ها، پول پرداخت کنند.

وبلاگ‌ها یا وبسایت‌های شخصی :

شاید امروزه به دلیل وجود شبکه‌های اجتماعی، کسی چندان وبلاگ‌ها را به یاد نیاورد. اما این سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال فراموش شده در حال حاضر بهترین و مناسب‌ترین فضاها برای انتشار مطالب، مقالات و اطلاعاتی مفید و ارزشمند هستند. چرا که استفاده از آن‌ها بسیار آسان است و ضمنا هرکاربر می‌تواند برای کسب درآمد از این محتواهای دیجیتال خود برنامه‌ریزی کند.

۲- سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال اجاره‌ای :

در حقیقت سرویس‌های اجاره‌ای فضایی برای انتشار محتوا و کسب درآمد از آن را در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌دهند.

البته در زمان استفاده از چنین سرویس‌هایی بخشی از درآمد تولیدکنندگان محتوا به صاحبان و مالکان این سرویس‌ها تعلق می‌گیرد.

اما به دلیل اینکه کاربران زیادی از این سرویس‌ها برای کسب درآمد و دسترسی به محتواهای ارزشمند استفاده می‌کنند، افراد بسیاری حاضر هستند تا بخشی از درآمدشان به صاحبان این سرویس‌ها اختصاص یابد.

شبکه‌های اجتماعی :

باوجود اینکه شبکه‌های اجتماعی نوعی، سرویس انتشار محتوای دیجیتال اجاره‌ای هستند. اما شکل تعامل آن‌ها با تولیدکنندگان محتوا و کاربران خود بسیار متفاوت است.

در این سرویس‌ها، فضای مناسبی برای انجام فعالیت‌های خلاقانه پیش روی تولیدکنندگان محتوا قرار دارد و هر کاربر یا تولیدکننده‌ی محتوایی می‌تواند بسته به نوع فعالیت خود و با استفاده از شیوه‌ها و روش‌های مختلف، کسب درآمد کند.

۳- سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال پولی :

درست مانند نسخه پریمیوم (Premium) یا پولی هر ابزار یا نرم‌افزاری، برای سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال نیز نسخه پولی وجود دارد. البته تفاوت میان این دو نسخه بسیار است.

اما به طور کلی، سرویس انتشار محتوای دیجیتال، ابزاری است که کاربر در ازای استفاده و انتشار محتواهای خود در چنین بسترهایی به صاحبان آن‌ها مبالغی را پرداخت می‌کنند.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

در آخر این نکته را یادآوری می‌کنیم که تعداد سرویس‌های انتشار محتوای دیجیتال بسیار زیاد است بنابراین این شما هستید که می‌توانید براساس حوزه‌ی فعالیت و نوع محتوا، مناسب‌ترین سرویس را برای خود انتخاب کند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *