کسب درآمد آنلاین – فروش اشتراکی یا فروش آنلاین دوره ؟

اگر قصد فعالیت در فضای آنلاین و اینترنت را دارید، قبل از هر کاری تعیین و انتخاب یک روش درآمدی بسیار لازم و ضروری است.

البته پیش از انتخاب مدل درآمدی، اینکه چگونه محتواهای خود را قبل از انتشار در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ارزش گذاری کنید، در اولویت قرار دارد.

چگونه محتواهای خود را ارزش گذاری کنم ؟

در زمان ارزش گذاری محتوا پارامترهای مختلفی را باید مورد بررسی قرار دهید.

به عنوان مثال هزینه‌ای که تولید این محتوا برای شما داشته است و وقت و زمانی که صرف تولید محتواهای خود کرده‌اید.

از جمله پارامترهایی هستند که شما باید در زمان ارزش گذاری محتواهای خود آن‌ها را مورد ارزیابی قرار بدهید.

البته محاسبه و اندازه‌گیری این پارامترها به شما این امکان را نمی‌دهد که هزینه نهایی دوره یا محتوای آنلاین خود را مشخص کنید.

اما به شما کمک می‌کند تا بدانید که چه میزان محتوا و به چه قیمتی در فضای آنلاین به فروش برسانید تا حداقل بخشی از هزینه‌های شما برای تولید محتواهای‌تان را پوشش بدهد.

ضمنا دستیابی به این اطلاعات این امکان را به شما می‌دهد تا از میان دو روش فروش اشتراکی محتوا یا فروش آنلاین دوره، مناسب‌ترین آن‌ها را برای خود انتخاب کنید.

فروش اشتراکی یا فروش آنلاین دوره ؟

در نگاه اول ممکن است هر دو روش فروش اشتراکی و فروش آنلاین دوره شبیه به هم باشند، اما هرگز نباید از تفاوت‌های بسیار میان این دو روش کسب درآمد آنلاین از محتوا غافل شد.

به عنوان مثال نحوه عملکرد و انتشار محتوا، برنامه زمانی و قیمت گذاری سه عامل اصلی هستند که باعث ایجاد تفاوت میان این دو روش می‌شوند.

و زمانی که این دو روش را عمیقا مورد بررسی قرار می‌دهید، تفاوت‌ها بیشتر خواهند شد.

به همین دلیل است که ما در این مقاله می‌خواهیم با گردآوری تمام اطلاعات، آمارها، تحلیل‌ها و بررسی‌های انجام شده، مزیت‌ها و معایب این دو روش کسب درآمد آنلاین از محتوا را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

اما قبل از هر چیز این دو روش را به طور کوتاه تعریف می‌کنیم.

فروش اشتراکی محتوا چیست ؟

در این روش کسب درآمد آنلاین از محتوا زمانی که مخاطب هزینه مربوط به حق اشتراک یا حق دسترسی به محتوای شما را پرداخت می‌کند،

در حقیقت عضوی از جامعه افراد علاقمندان به فعالیت‌تان، کسب و کارتان یا محتواهای‌تان می‌شود.

البته این کار برای مخاطبان شما مزیت‌هایی نیز خواهد داشت و ضمنا در صورت پرداخت هر حق اشتراک مخطبان شما می‌توانند ماهانه به محتواهای شما دسترسی داشته باشند.

فروش آنلاین دوره چیست ؟

در این شیوه کسب درآمد آنلاین از محتوا، زمانی که مخاطب هزینه دوره را به شما پرداخت می‌کند، میزان دسترسی بیشتری نسبت به فردی دارد که اشتراک شما را خریداری کرده.

در حقیقت این فرد فقط می‌تواند به محتواهای آن دوره دسترسی داشته باشد اما مدت زمان این دسترسی به جای یک ماه می‌تواند تا ماه‌های دیگر ادامه پیدا کند.

بنابراین باتوجه به تعاریف بالا در ادامه مزیت‌ها و معایب هر یک از این روش‌های کسب درآمد آنلاین از محتوا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فروش اشتراکی محتوا – مزیت‌ها :

این روش کسب درآمد آنلاین از محتوا، شرایط بسیار مناسبی برای افرادی ایجاد می‌کند، که به دنبال خلق ارزش هستند و می‌خواهند به واسطه‌ی فروش محتواهای خود به صورت اشتراکی، فعالیت خود را توسعه و گسترش بدهند.

برخلاف روش فروش آنلاین دوره، که شما برخی از کارهای خود مانند برنامه‌ریزی برای مباحث درسی و مواردی که می‌خواهید در دوره عنوان کنید، را از قبل برنامه‌ریزی کنید،

فروش اشتراکی محتوا این امکان را به شما می‌دهد که با انعطاف بیشتری مواردی را مشخص کنید که می‌خواهید در هرهفته آموزش بدهید یا می‌خواهید در مورد آن صحبت کنید.

به علاوه فروش اشتراکی محتوا این مزیت را برای شما دارد که می‌خواهید به صورت هفتگی و ماهانه با تولید و انتشار محتواهایی جذاب و باکیفیت‌تر افراد بیشتری را جذب فعالیت خود کنید.

فروش اشتراکی محتوا – معایب :

شاید به جرات بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین معایب روش کسب درآمد آنلاین فروش اشتراکی محتوا، لغو اشتراک و قطع شدن روند پرداخت حق اشتراک‌ها از طرف مخاطبان‌تان است.

بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی شما باید هرلحظه لیستی از افرادی که حق اشتراک مربوط به محتواهای شما را پرداخت کرده‌اند، در اختیار داشته باشید.

تا هر لحظه متوجه بشوید که چه افرادی حق اشتراک خود را لغو کرده‌اند و دیگر نمی‌خواهند در ازای دسترسی به محتواهای شما در ماه‌های آینده پول پرداخت کنند.

فروش آنلاین دوره – مزیت‌ها :

دلایل زیادی نشان می‌دهد که چرا امروزه در صنعت آموزش الکترونیک استفاده از روش فروش آنلاین دوره روز به روز در حال افزایش است.

اما یکی از دلایل اصلی جذب شدن کسب و کار و تولیدکنندگان محتوا به روش فروش آنلاین دوره درآمد پایدار و قابل پیش‌بینی حاصل از آن است.

استفاده از روش فروش آنلاین دوره این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نیاز به یادآوری‌های هفتگی و ماهانه به مخاطبان‌تان همچنان درآمد داشته باشید.

نه تنها استفاده از این روش باعث می‌شود که منبع درآمد ثابتی برای شما ایجاد شود، بلکه شما را از هزینه کردن برای انجام فعالیت‌های تبلیغات و بازاریابی مجدد در جهت جذب مخاطبان بیشتر معاف می‌کند.

ارتباطی مستمر با دانش آموزان و هنرجویان :

یکی دیگر از مزیت‌های فروش آنلاین دوره امکان برقراری رابطه‌ای موثر میان شما و هنرجویان و دانش‌آموزان‌تان است.

در حقیقت زمانی که این افراد دوره شما را خریداری می‌کنند به مشتریان ثابت شما تبدیل می‌شوند، در نتیجه این فرصت مناسبی برای شما خواهد بود تا دیدن محتواهای آموزشی شما به عادت روزانه‌ی هنرجویان و دانش‌آموزان‌تان تبدیل بشود.

و همچنین در کنار یادگیری مطالب جدید، حس تعهد و مسئولیت‌پذیری در آن‌ها تقویت شود.

ارزش مخاطب :

مخاطبان دوره‌های آنلاین به نسبت افرادی که محتواهای شما را به صورت اشتراکی خریداری می‌کنند، پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدن به مشتریان ثابت شما دارند.

به همین دلیل این مزیت بزرگ باعث می‌شود که جامعه مخاطبان شما توسعه پیدا کرده و بزرگ‌تر شود. و باتوجه به قابلیت دوره و تبدیل کردن آن به دوره‌های کوچک‌تر، درآمد خود را افزایش بدهید.

البته زمانی که درآمد شما از فروش آنلاین دوره به حد کافی باشد شما می‌توانید باتوجه به نیاز هنرجویان و دانش‌آموزتان برای تولید دوره‌های بعدی خود، بودجه موردنیازتان را پیش‌بینی کنید.

فروش آنلاین دوره – معایب :

حال باتوجه به شیرینی و لذت درآمد حاصل از فروش آنلاین دوره ممکن است که فورا از این شیوه‌ی برای خود استفاده کنید.

اما قبل از هر تصمیم عجولانه‌ای، خوب است که با معایب و مشکلات موجود در این شیوه کسب درآمد آنلاین از محتوا آشنا شوید.

این روش می‌تواند همیشه برای مخاطبان و مشتریان شما جذاب باشد، اما در لحظاتی برای خود شما ممکن است برعکس عمل کرده و مضر باشد.

جذب مخاطب و مشاهد‌ه‌ی تاثیر مخاطب روی فعالیت‌تان :

زمانی که می‌خواهید برای اولین بار از این روش کسب درآمد آنلاین برای خود استفاده کنید، اصلی‌ترین چالش شما جذب مخاطب است.

البته در مراحل بعدی و پس از جذب مخاطب برای دوره و محتواهای‌تان، هنوز نمی‌توانید انتظار داشته باشید که استفاده از این روش سود و منفعت زیادی برای شما داشته باشد.

چرا که بسته به میزان هزینه‌ای که بابت بازاریابی و تبلیغات دوره آموزشی خود صرف کرده‌اید، تعداد مخاطبانی که به مشتریان و کاربران شما تبدیل می‌شوند، سود و آن درآمدی که می‌تواند تا حدی هزینه‌های شما را پوشش بدهد، بسیار متغیر خواهد بود.

به همین دلیل و باتوجه به قیمت ثابت و همیشگی دوره، از این جهت تاثیر مخاطب روی درآمد حاصل از دوره برای شما در طولانی مدت مشخص خواهد شد.

به عنوان مثال دوره‌ای سه ماهه به قیمت ۱۰۰ هزار تومان را درنظر بگیرید.

اگر در ماه‌های اول فقط ۱۰ نفر دوره شما را خریداری کنند، درآمد شما به یک میلیون تومان خواهد رسید.

بنابراین زمانی درآمد شما به حد قابل قبولی خواهد رسید که حداقل ۱۰۰ نفر دوره‌ی آنلاین شما را خریداری کنند.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

با این حال با توجه به موارد گفته شده و مزیت‌ها و معایب دو روش فروش اشتراکی محتوا و فروش آنلاین دوره، بازهم این خود شما هستید که باید از بین این دو روش و بسته به نوع فعالیت‌تان مناسب‌ترین آن‌ها را برای خود انتخاب کنید.

اما در آخر به این نکته نیز اشاره می‌کنیم که با استفاده روش فروش اشتراکی محتوا، نه تنها شما می‌توانید ارتباط موثرتری با مخطبانان خود برقرار کنید،

بلکه برخلاف دوره می‌توانید همیشه همراهی آن‌ها را در کنار خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *