مشکلات احتمالی یک سیستم در حال رشد

“مشکلات با گذشت زمان برطرف نمی‌شوند، بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر می‌کنند.”

با مطالعه این مقاله :

  • با مشکلات و موانع پیش روی استارتاپ‌ها آشنا خواهید شد
  • و اینکه یک استارتاپ و کسب و کار نوپا چه مسیری را برای موفقیت طی می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع مقاله را با ذکر یک مثال شروع می‌کنیم. تولد نوزاد یک انسان.

برای مثال اگر وزن نوزاد در زمان تولد،  نرمال (بین 5/2 تا 5/4 کیلوگرم) نباشد، باید به سرعت در دستگاه‌ مخصوص قرار گرفته و تحت مراقبت قرار گیرد.

اما در صورت اینکه نوزاد در شرایط نرمال به دنیا بیاید، مشکلاتی دیگری مانند تهیه پوشاک، غذا و تحصیل کودک پیش روی والدین او قرار دارد.

بنابراین باتوجه به جمله‌ای که در ابتدای متن آوردیم، مشکلاتی که والدین از زمان تولد تا رشد نهایی نوزاد با آن مواجه هستند، از نظر دشواری در یک سطح قرار دارند اما با گذشت زمان و افزایش سن، تعداد و شدت دشواری آن‌ها بسیار تغییر می‌کند.

کسب و کار نوپا، یک نوزاد تازه متولد شده

راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا نیز درست شبیه به تولد نوزاد یک انسان است.

در ابتدا ممکن است اصلی‌ترین مشکل شما استخدام نیرو باشد، اما طی یک ماه یا یک سال آینده این مشکلات دشوارتر می‌شوند و به شکل‌های دیگری مانند رسیدن به یک جریان نقدی یا حفظ مشتریان فعلی، ظاهر شوند.

البته در نگاه کلی هیچ یک از این موانع و مشکلات دشوارتر از بقیه نیست. اما بسته به موقعیت‌های مختلف غلبه بر هریک از آن‌ها متفاوت است. چرا که همگی از این هستند که پیوسته و در طول مسیر راه‌اندازی یک استارتاپ پیش روی بنیان‌گذاران آن قرار خواهد گرفت.

عرضه محصول یا ورود به جامعه

مهم‌ترین بخش زندگی هر انسانی مواجه شدن با اجتماع است. زمانی که انسان به طور کامل رشد کرده است و باید برای مستقل شدن و زندگی آینده‌ی خود تصمیم گیری کند.

شرایط برای یک کسب و کار و استارتاپ نوپا نیز به همین صورت است. زمانی که یک استارتاپ به بلوغ می‌رسد، باید محصول یا خدمت خود را به بازار عرضه کند. بنابراین در چنین شرایطی این استارتاپ باید حیاتی‌ترین تصمیمات را بگیرد. چرا که محصول او باید مشکلات و معایب کم‌تری داشته باشد، بتواند تاحدودی نیاز مصرف کننده و مشتری را برطرف کند و در کل قابل ارائه باشد.

به مثال نوزاد انسان باز می‌گردیم.

همه ما میدانیم که زندگی آینده‌ی ما به تصمیمات، تفکر و رفتار ما در گذشته بسیار وابسته است. به عبارت دیگر ما در آینده به چیزهایی خواهیم رسید و لحظاتی را تجربه خواهیم کرد که در گذشته به آن‌ها فکر کرده یا برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کرده بودیم.

به همین جهت برای یک استارتاپ یا کسب و کار نوپا بعد از گذر از چالش‌هایی مانند استخدام نیرو، حفظ مشتریان یا رسیدن به یک جریان نقدی، مشکلاتی دیگری پس از عرضه محصول به بازار ظاهر می‌شوند که به مراتب از چالش‌ها و مشکلات گذشته، سخت‌تر و دشوار هستند.

محصول یا انسان بالغ، آینه تمام نمای خانواده خود :

“من برای خانوادش متاسفم عجب پسر / دختر ی تربیت کردن”

به عنوان یک پدر و مادر با شنیدن جمله‌ی بالا چه احساسی پیدا می‌کنید؟ آیا از درون نابود می‌شوید یا در آن لحظه خونسردی خود را حفظ کرده و در زمان مناسب با فرزندان خود در ارتباط با این موضوع صحبت می‌کنید؟

بیایید حالا از نگاه یک صاحب استارتاپ یا کسب و کار نوپا به این موضوع نگاه کنید. درست مانند پدر و مادری که سال‌ها برای رشد فرزندان خود تلاش می‌کند، یک بنیان‌گذار نیز تمام وقت و زندگی خود را صرف کرده تا محصولی که به بازار عرضه می‌کند، بی‌عیب و نقص باشد.

اما در زمانی که این محصول در اختیار مشتری و مصرف کننده قرار می‌گیرد، با انتقاد تند و اعتراض آن‌ها مواجه می‌شود.

اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم، هر محصول یا فردی که برای اولین بار وارد جامعه بزرگی می‌شود، مورد قضاوت‌های مختلفی از سوی افراد حاضر در آن اجتماع قرار می‌گیرد. افرادی که سال‌ها تلاش و زحمت والدین یا اعضای تیم یک استارتاپ را هرگز ندیده‌اند و صرفا قضاوت آن‌ها براساس خروجی و نتیجه‌ی فعالیت آن‌ها است.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

هرچند که رشد و پیشرفت یک استارتاپ یا کسب و کار نوپا اتفاق خوبی است، اما هنوز این استارتاپ می‌تواند در طول مسیر با مشکلات و موانع بیشتر و دیگری مواجه شود. که برای غلبه بر این مشکلات راه‌های فراوانی وجود دارد و هرگز نباید تسلیم آن‌ها شد.

اگر هر استارتاپ یا کسب و کار نوپا نقاط ضعف خود را به خوبی شناسایی و خود را برای مشکلات پیش رو آماده کند، شانس بیشتری برای غلبه بر آن‌ها خواهد داشت.

پس در زمان قضاوت‌های‌مان در مورد یک محصول یک استارتاپ، به این نکته نیز توجه داشته باشید که چه تلاش‌هایی برای رسیدن به چنین جایگاهی انجام شده و تاحدی خود را به جای آن‌ها قرار بدهیم. اگر قرار بود ما آن سختی‌ها و مشکلات را سپری کنیم، از مصرف کننده یا مشتری خود انتظار داشتید چه قضاوت‌هایی در مورد محصول یا به طور کلی فعالیت‌تان داشته باشد؟

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *