پادکست

پادکست چیست؟

بعد از پیدایش رادیو و تلویزیون به عنوان اولین رسانه‌هایی که مردم از آن‌ها برای مخابره ‌ی اخبار و اتفاقات مختلف به سراسر جهان استفاده می‌کردند و توجه گروه‌های سنی بسیاری را به خود جلب کرده بودند، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید این کار شکل تازه‌ای به خود گرفته است و اکنون این اخبار و رویدادها به صورت فایل‌های صوتی در فضای اینترنت و رسانه‌های دیجیتال مختلف توزیع و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.

در ابتدا فایل‌های صوتی به این منظور مورد استفاده قرار می‌گرفتند که هر فرد بتواند با استفاده از یک رسانه ی مستقل و به صورت انفرادی پیام خود را به گوش افراد زیادی برساند و جامعه ای از افراد با منافع مشترک برای خود ایجاد کند. که بعدها و برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط بن همرسلی روزنامه نگار انگلیسی این روش انتقال “پادکست” نام گرفت.

اما خوب است قبل از اینکه به طور مفصل ماهیت پادکست ها را مورد بررسی قرار دهیم، به سوال کلیدی و اساسی زیر پاسخ بدهیم. اینکه:

پادکست

چگونه مفهوم پادکست را برای کسانی توصیف کنیم که تا به حال چیزی در مورد آن نشنیده‌اند؟

با وجود این‌که برداشت هر شخصی از مفهوم پادکست متفاوت است اما می‌توان در همه این نظرات نقاط مشترکی نیز پیدا کرد. برای مثال همه‌ی این افراد پادکست ها را :

  • متناسب با علایق و سلیقه مخاطبان
  • مختص یک موقعیت جغرافیایی مشخص

و رادیویی سخن گو می‌دانند که اغلب به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرند.

پس اگر می‌خواهید مفهوم کلی پادکست را به خوبی درک کنید، جمله‌ی زیر منبع بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

پادکست

در واقع پادکست‌ها مجموعه‌ی بزرگی از موضوعات مقالات وبلاگ، نمایش‌ها و مباحث که به آن‌ها علاقه دارید ( ویا حتی موضوعاتی که ممکن است برای شما جذاب باشند) هستند، که شما می‌توانید در بسترها، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل، آن‌ها را جستجو کنید و از گوش دادن به آن‌ها در محل کار خود، هنگام رانندگی و یا حتی زمانی که داخل منزل خود هستید، لذت ببرید.

اما اگر بخواهیم مفهوم جامع و کامل‌تری از پادکست ارائه کنیم شاید نیاز باشد که به سراغ منابع معتبر و سخنان اشخاص معروفی برویم که به مدت طولانی در این حوزه فعالیت می‌کنند و در این مسیر تجربه‌های فراوانی کسب کرده اند.

از دیدگاه این افراد:

پادکست در حقیقت محتوای صوتی دیجیتالی است که برای اهداف مختلفی نظیر یادگیری، گوش دادن به کتاب یا موسیقی و یا حتی پیگیری اخبار و اتفاقات مهم جامعه، امروزه توسط طیف گسترده‌ای از مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول پادکست‌ها به صورت سریالی (اپیزودی) تولید می‌شوند و عموم مردم می‌توانند به صورت رایگان و یا با پرداخت حق اشتراک‌های تعیین شده، محتوای صوتی دیجیتال مورد علاقه‌ی خود را دانلود کنند و آن‌ها را در رایانه‌های شخصی یا موبایل خود ذخیره کنند و همیشه همراه خود داشته باشند.

پادکست

درحال حاضر پادکست ها در قالب چه موضوعاتی تولید و منتشر می‌شوند؟

در حال حاضر پادکست‌ها در موضوعات مختلفی تولید و منتشر می‌شوند. برای مثال موضوعات مختلفی هم‌چون آموزشی، کسب و کار، پرداختن به مشکلات جامعه، ورزش، هنر و یا موسیقی از رایج‌ترین آن‌ها هستند.

پادکست

آیا هنوز هم مانند گذشته افراد به صورت تکی پادکست‌های خود را تولید و منتشر می‌کنند؟

همان‌طور که در ابتدا این مقاله اشاره کردیم ابتدایی ترین شکل استفاده از پادکست به این صورت بوده است که هر فرد بتواند با استفاده از یک رسانه ی مستقل پیام خود را به نقاط مختلفی از جهان مخابره کند. اما درست مانند دیگر صنعت‌هایی که در طی سالیان گذشته تا به امروز دچار تغییر و تحولات فراوانی شده‌اند، صنعت پادکست نیز از این قاعده مستثنا نیست. اکنون شما می‌توانید شرکت‌ها، گروه‌های موسیقی، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اینترنتی و یا حتی تعدادی از کمدین را مشاهده کنید که به سراغ پادکست ها رفته‌اند و از این طریق هم با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند.

پادکست

اما چه چیزی باعث محبوبیت بیش از اندازه پادکست ها شده است؟

شاید بتوان دلیل اصلی این اتفاق را نرخ بازگشت سرمایه ای دانست که شرکت ها و یا کسب و کارهای بزرگ به سبب تولید پادکست و فایل‌های صوتی و یا حتی سرمایه گذاری در این حوزه، تجربه می‌کنند. بر طبق گفته‌ی یکی از نمایندگانی که با سازندگان پادکست فراوانی کار می‌کند، هزینه‌ی تولید پادکست برای این افراد ۸ برابر کم‌تر از هزینه‌ای است که بابت گرفتن تبلیغات پرداخت می‌کنند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که دیگر مانند گذشته گرفتن تبلیغات استراتژی مناسبی برای پیشرفت و حرکت رو به جلو نخواهد بود.

پادکست

ساخت پادکست چه هزینه‌هایی برای شما در پی خواهد داشت؟

شاید به فکر این باشید که فرآیند ساخت پادکست خود را شروع کنید اما نگران هزینه‌های مربوط به آن هستید. هزینه شروع پادکست به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال این هزینه‌های ممکن است بسته به تجهیزات و ابزاری که شما برای تولید پادکست در اختیار دارید، تا حد زیادی کاهش یابد. از طرف دیگر شاید نیاز باشد که ابزار فعلی خود را با ابزار و تجهیزات پیشرفته و مدرن‌تری جایگزین کنید. که باعث خواهد شد هزینه‌های شما تا حدی افزایش پیدا کند. بنابراین تامین یا جایگزین کردن برخی از تجهیزات، در تعیین میزان هزینه‌های شما برای تولید پادکست تاثیر بسزایی خواهد داشت.

با این حال نمی‌توان به طور قطع بگوییم که شما باید برای ساخت پادکست چقدر هزینه کنید و هنوز پاسخ روشنی برای این سوال وجود ندارد. اگرچه به طور کلی می‌توان گفت که شما برای تولید یک قسمت پادکست خوب و با کیفیت ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه کنید. بنابراین با توجه به این شرایط شما ممکن است برای شروع کار خود فقط ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنید و یا حتی برای بهتر شدن و تولید یک پادکست حرفه‌ای مجبور باشید تا چندین میلیون تومان برای کار خود هزینه کنید.

البته به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید تقریبا با هر میزان بودجه‌ای پادکست خود را تولید کنید. در بعضی مواقع ممکن است شما برخی از ابزار لازم برای این کار مانند کامپیوتر، هدفون همراه با میکروفون و نرم افزار ضبط صدا را در اختیار داشته باشید. بنابراین اگر این ابزار را در اختیار دارید می‌توانید از هزینه‌های مربوط به آن‌ها صرف‌نظر کنید و بودجه‌ی خود را به سایر بخش‌های دیگر اختصاص بدهید.

تا بتوانید با اضافه کردن دیگر تجهیزات مدرن و حرفه‌ای دیگر روز به روز کیفیت پادکست‌های خود را بالاتر ببرید و بهبود ببخشید. پس هرگز اجازه ندهید که بحث هزینه‌های مربوط به تولید پادکست بر روی تصمیم شما برای شروع کار تاثیرگذار باشد. زیرا فرآیند تولید پادکست فرآیندی است که می‌توان آن را به طور مداوم بهبود بخشید. بنابراین در هر کجای مسیر تولید پادکست قرار دارید فقط باید کار خود را شروع کنید.

پادکست

سخن پایانی نتیجه‌گیری :

پس هر زمانی که می‌خواهید در هر ساعت از شبانه روز برنامه، موسیقی یا محتوای صوتی مورد علاقه‌ی خود را گوش کنید و در هر جا و مکانی به سادگی با استفاده از موبایل و یا رایانه‌ی شخصی خود از گوش دادن به آن‌ها لذت ببرید. هزینه‌های مربوط به تهیه و تولید این پادکست‌های دوست داشتنی را در نظر داشته باشید.

در ماباتو شما میتوانید پادکست مورد علاقه خود را جستجو کنید، از پادکسترهای آن حمایت کنید و یا محتوای با ارزش دیگری را خریداری کنید که هیچ جای دیگه مشابه آن را ندیده‌اید. چون شما با اینکار جزء بزرگترین طرفداران پادکست به حساب خواهید آمد و پادکسترها قدر شما را میدانند.

در مقالات بعدی هم همراه ما باشید تا با مراحل ساخت پادکست بیشتر آشنا شوید. شاید روزی شما هم بخواهید پادکست خود را تولید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *