چرا محتوای ویدیویی تولید کنیم؟

به عنوان شخصی که می‌خواهد در فضای آنلاین حضور داشته باشد و در حوزه تولید محتوا فعالیت کند، داشتن شناختی کافی نسبت به انواع محتوا بسیار لازم و ضروری است.

به عنوان مثال محتواهای متنی، گرافیکی، پادکست و ویدیوها از جمله رایج‌ترین محتواهای آنلاین هستند که روزانه می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مختلف مشاهده کرد.

اما زمانی که صحبت از تاثیرگذارترین و مفیدترین محتوا برای تولید و انتشار در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی می‌شود، نام محتوای ویدیویی به میان می‌آید.

محتوای ویدیویی چیست ؟

اگر این سوال که محتوای ویدیویی چیست برای شما وجود دارد، احتمالا به تازگی وارد فضای بازاریابی محتوایی شده‌اید یا با چگونگی فعالیت در فضای آنلاین آشنایی ندارید.

اما ساده‌ترین جواب برای این سوال، محتوای ویدیویی قدرتمندترین ابزاری است که شما برای فعالیت موثر در فضای آنلاین در اختیار دارید.

محتواهای ویدیویی می‌توانند در قالب‌های و مدت زمان‌های مختلفی تولید و در فضای آنلاین منتشر شوند.

به همین دلیل این امکان برای شما وجود دارد که بسته به نوع فعالیت خود بتوانید مناسب‌ترین روش را برای خود انتخاب کنید.

انواع قالب‌های محتواهای ویدیویی :

از جمله رایج‌ترین قالب‌های محتواهای ویدیویی ویدیوهای تبلیغاتی، ویدیوی معرفی محصول، ویدیوهای آموزشی و ویدیوهای پشت صحنه هستند.

۱- ویدیوهای تبلیغاتی :

در این قالب از محتواهای ویدیویی شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به مخاطبان خود نشان بدهید که محصولات، کالاها یا خدمات شما چه تاثیری روی زندگی آن‌ها دارد و چه امکاناتی در اختیارشان قرار می‌دهد.

از این جهت مخاطب واکنشی خوب از خود نسبت به این محتواها نشان می‌دهد که به‌طور شفاف و واضح طرز استفاده از یک محصول در زندگی واقعی توضیح داده شده است و ضمنا با دیدن محتوا مخاطب اطلاعات مفیدی در ارتباط با آن محصول به دست می‌آورد.

۲- ویدیوی معرفی محصول :

در حال حاضر باوجود افزایش میزان خریدهای آنلاین، افراد بسیاری قبل از انجام خرید خود، به دنبال این هستند تا نظرات و دیدگاه‌های مختلف در ارتباط با یک محصول را مورد بررسی قرار دهند.

چرا که مخاطب هرگز حاضر نمی‌شود که خود به تنهایی یک محصول را ارزیابی کند. مخاطب به دنبال این است که بداند سایر مردم در ارتباط با یک محصول خاص چه نظری (چه خوب و چه بد) داشته‌اند.

بنابراین وجود یک ویدیوی معرفی محصول که در آن به طور دقیق و کامل ویژگی‌ها و امکانات یک محصول مورد بررسی قرار گرفته است، هم اطلاعات ارزشمندی به مخاطب منتقل می‌کند و هم به مخاطب کمک می‌کند تا خرید مطمئن‌تری داشته باشد.

۳- ویدیوهای آموزشی :

امروزه اینترنت به کتابخانه‌ی بزرگی تبدیل شده است که مردم سراسر جهان می‌توانند بدون محدودیت به آن دسترسی داشته باشند.

و به هرشخصی این امکان را می‌دهد تا بتواند هرچیزی که می‌خواهد را آنلاین یاد بگیرد. از این جهت ویدیوهای آموزشی اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند.

به عنوان مثال شما در زمینه نقاشی و طراحی فعالیت می‌کنید.

بنابراین ویدیوهای آموزشی شما می‌تواند در ارتباط با کار با ابزارهای مختلف نقاشی، تکنیک‌ها و روش‌های مختلف طراحی باشد.

در حقیقت ویدیوهای آموزشی هرگز افرادی را به خود جذب نمی‌کنند که به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد یک محصول، کالا یا خدمت هستند.

بلکه افرادی را همراه خود می‌آورند که یا به آن حوزه یا به موارد مشابه آن علاقمند هستند.

۴- ویدیوهای پشت صحنه :

تا حالا به این فکر کرده‌اید که برای تولید یک محصول از چه مواد اولیه و موادی استفاده می‌شود؟

می‌دانید که چگونه با ایجاد تغییر در برخی مواد می‌توان آن‌ها را به محصول موردنظر خود تبدیل کنید؟

اتفاقاتی که در پشت صحنه رخ می‌دهند موضوعات جذاب و جالبی برای مخاطب هستند.

به خصوص که اگر محصول شما جذابیت و ویژگی‌های عجیبی داشته باشد.

بنابراین ویدیوهای پشت صحنه‌ای در ارتباط با چگونگی تولید، دسته‌بندی و شکل‌گیری یک محصول، می‌تواند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند.

چرا باید محتوای ویدیویی تولید کنیم ؟

اگر هنوز هم در تولید چنین محتواهای ارزشمندی تردید دارید، خوب است که نگاهی به آمار زیر بیندازیم.

  • ۷۸ درصد از مردم جهان هر هفته محتوای ویدیویی مشاهده می‌کنند و ۵۵ درصد از آن‌ها هر روز ویدیوهای آنلاین می‌بینند.
  • پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۲، ویدیوهای آنلاین بیش از ۸۲ درصد کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند.
  • یوتیوب بعد از گوگل دومین وبسایت از نظر حجم ترافیک است
  • در حال حاضر ۸۱ درصد از کسب و کارها از محتواهای ویدیویی به عنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده می‌کنند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است.
  • ۸۸ درصد از کاربران فضای اینترنت بیشتر زمان خود را به حضور در سایت‌هایی اختصاص می‌دهند که محتواهای ویدیویی دارند.

۹۷ درصد از افراد متخصص در حوزه بازاریابی و فروش گزارش می‌دهند که محتوای ویدیویی به مخاطبان آن‌ها کمک کرده است، تا بهتر با محصولات و خدمات آن‌ها آشنا شوند و در نتیجه فروش بیشتری را تجربه کنند.

پس چرا برخی همیشه و به‌طور مداوم محتوای ویدیویی تولید نمی‌کنند ؟

در حقیقت تولید محتوای ویدیویی کار چندان راحتی نیست و صرفه اقتصادی هم ندارد.

به‌طور معمول شرکت‌ها و کسب و کارهای فراوانی می‌توان دید که بدون اینکه ایده‌ی روشنی برای تولید محتوای ویدیویی داشته باشند و به هزینه‌های تولید چنین محتواهایی بی توجهی می‌کنند، استفاده از چنین محتواهایی را در برنامه‌‌های خود برای حضور در فضای آنلاین و اینترنت قرار می‌دهند.

که در نهایت نتیجه‌ی خوبی برای آن‌ها در پی ندارد.

در کل فرآیند تولید محتواهای ویدیویی به سه بخش اصلی پیش تولید، تولید و پس از تولید تقسیم می‌شود. که هر کدام از این مراحل به تنهایی اهمیت مخصوص به خود را دارند و شما باید در زمان تولید محتوای خود، به هرکدام از آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

پیش تولید :

پیش تولید یا مرحله برنامه‌ریزی و تدارکات مربوط به پروژه تولید محتواهای ویدیویی جایی است که بیشتر اتفاقات در این مرحله رخ می‌دهد. درست قبل از این که دکمه رکورد دوربین را فشار بدهید.

بدیهی است که اگر برای چگونگی تولید محتوای ویدیویی خود برنامه‌ریزی نکنید، خروجی شما محتوای ویدیویی موفقی نخواهد بود.

حتی اگر برای تولید محتوای ویدیویی خود تیم متخصص و خلاقی در اختیار دارید، برای درک بهتر موضوع ویدیوی شما لازم است که در مرحله پیش تولید این تصویر را برای آن‌ها شفاف‌تر کنید.

چرا که نه تنها اختصاص زمانی برای برنامه‌ریزی در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند بلکه تاحد زیادی هزینه‌های شما برای تولید ویدیو را نیز کاهش می‌دهد.

تولید :

این بخش در حقیقت همان مرحله شروع فیلمبرداری محتوای ویدیویی شما است. چرا که تا قبل از این شما موضوع و مدت زمان ویدیو خود را مشخص کرده‌اید.

بنابراین کار شما در این مرحله این است که باتوجه به برنامه‌ریزی‌ها و برنامه زمانی کار فیلمبردای ویدیو خود را هر چه سریعتر آغاز کنید.

پس از تولید :

این مرحله در حقیقت زمانی است که شما خروج نهایی ویدیو را در اختیار دارید.

معمولا در این مرحله شما می‌توانید با استفاده از نرم افزارهای ویرایش و ادیت ویدیو، افکت‌های جذابی روی آن قرار بدهید، قسمت‌هایی از آن را حذف کنید یا به سایر بخش‌های ویدیو متصل کنید.

به همین دلیل این مرحله از این جهت اهمیت دارد که شما می‌توانید با اضافه کردن جزئیات دیگری به ویدیوی خود، آن را بیشتر برای مخاطبان خود جذاب‌تر کنید.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

بنابراین باتوجه به فرآیندهای گفته شده در بالا، هرچند که فرآیند تولید محتوای ویدیویی سخت و دشوار است، اما قطعا ارزش آن را دارد که این سختی‌ها و مشکلات را تحمل کنید.

ویدیوها امروزه محبوب‌ترین و جذاب‌ترین محتواهایی هستند که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

و اگر بتوانید روش مناسب و موثر برای تولید محتواهای ویدیویی خود پیدا کنید، تا مدت‌ها می‌توانید از مزیت‌های آن‌ بهره‌مند شوید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *