چگونه فرسودگی‌های شغلی را شناسایی کنید؟

فرسودگی شغلی نوعی از واکنش‌های بدن به استرس‌ها و خستگی‌های ناشی از کار و فعالیت فراوان به مدت طولانی است. معمولا این فرسودگی به سه صورت در بدن ما نمایان می‌شود : خستگی، بدبینی (بی‌انگیزه شدن و بی میل شدن نسبت به کار کردن) و احساس کم توانایی از جمله اصلی‌ترین نشانه‌های فرسودگی شغلی هستند.

چه زمانی شما می‌توانید بگویید که به نقطه‌ی فرسودگی خود رسیده‌اید ؟

اغلب افرادی بیشتر به چنین فرسودگی‌هایی دچار می‌شوند که به میزان زیادی با استرس‌ها و فشارهای محیط کار مواجه هستند. فرسودگی می‌تواند برای هر فرد شدت متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال این فرسودگی می‌تواند در برخی به شکل احساس خستگی و در برخی دیگر این خستگی همراه با احساس پوچی و ناتوانی و حتی بی‌میلی برای انجام برخی انجام کارهای روزمره باشد.

البته فرسودگی شغلی با برخی علائم جسمی و روحی نیز همراه است و می‌تواند به سلامت روانی فرد آسیب برساند. به طوری ممکن است که اگر فرد در لحظه مواجه با چنین مشکلی، در سریع‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی نکند، دیگر حتی نتواند کارهای روزمره خود را انجام بدهد و از عهده‌ی آن‌ها بربیاید.

بنابراین تجربه‌ی چنین احساساتی در مرحله اول و در صورت ادامه یافتن یکی از نشانه‌های این خواهد بود که شما به فرسودگی شغلی دچار شده‌اید.

چه چیزهایی به بروز فرسودگی ناشی از فعالیت و کار فراوان کمک می‌کنند ؟

افراد بسیاری معتقدند که استرس، فشار روانی و قرار گرفتن در محیط‌های استرس‌زا مانند محیط کار، یکی از اصلی‌ترین پارامترهای مهم در بروز فرسودگی ناشی از فعالیت و کار فراوان است. اما همیشه و به تنهایی بودن در چنین شرایطی علت رخ دادن فرسودگی شغلی نیست.

چرا که برخی افرادی هم هستند که کمتر در محیط‌های استرس‌زا و کاری حضور پیدا می‌کنند اما درصد کمی از آن‌ها به چنین مشکلی دچار می‌شوند.

بنابراین می‌توان گفت هر فردی بسته به نوع فعالیت و زمان‌هایی به کار و فعالیت‌های خود اختصاص می‌دهد، احتمال فراوانی وجود خواهد داشت که به فرسودگی شغلی دچار شود.

براساس گزارشات و تحقیقات اخیر فرسودگی شغلی ۵ علت اصلی دارد که در ادامه هر کدام را معرفی خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چه کارهایی می‌توانید برای درمان هریک از آن‌ها انجام بدهید.

۱- فشار و محدودیت زمانی بی دلیل :

مشاغلی مانند آتش‌نشان‌ها و امدادگران که زمان پارامتر مهمی در فعالیت و کار آن‌ها ایفا می‌کند، بیشتر در معرض ابتلا به فرسودگی‌های شغلی قرار دارند. بنابراین یکی از راه‌های پیشگیری از دچار شدن به این فرسودگی انجام فعالیت‌هایی است که شما زمان کافی برای انجام فعالیت‌ها و کارهای خود دارید.

۲- ارتباط ضعیف میان مدیران و کارمندان و عدم پشتیبانی آن‌ها از کارمندانشان :

هرقدر ارتباط صمیمانه‌ای میان مدیران و کارمندانشان شکل بگیرد،‌ استرس کارمندان در زمان حضور در محیط کار کاهش پیدا می‌کند. کارمندانی که احساس کنند در هر شرایطی از سمت مدیران خود مورد حمایت قرار می‌گیرند به طور میانگین ۷۰ درصد از آن‌ها کمتر به فرسودگی شغلی دچار می‌شوند.

۳- عدم شفافیت در کارها و فعالیت‌ها :

براساس برخی تحقیقات در سراسر جهان ۶۰ درصد کارمندان و کارکنان شرکت‌ها و کسب و کارها به خوبی با وظایف خود آشنا هستند و می‌دانند که در محیط کار چه چیزهایی از آن‌ها انتظار می‌رود تا انجام بدهند. به عنوان مثال هنگامی که فعالیت‌ها و وظایف هر فرد مانند اهداف متغیر باشند، آن فرد تلاش بسیاری می‌کند تا متوجه شود که باید دقیقا چه کاری انجام بدهد بنابراین در اثر این فعالیت‌های اضافی به سادگی دچار فرسودگی شغلی می‌شود.

۴- عدم مدیریت حجم کارها و وظایف :

وقتی حجم کارهای محول شده به هر فرد مدیریت نشده و غیرشفاف باشد، حتی خوش‌بین ترین کارمندان هم احساس ناامیدی خواهند کرد. بنابراین این حس ناامیدی و فعالیت بیش از حد به سرعت باعث می‌شود تا فرد به فرسودگی شغلی دچار شود.

۵- رفتار و تعاملی غیرمنصفانه :

کارمندان و کارکنانی که احساس کنند در محل کارشان با آن‌ها ناعادلانه رفتار می‌شود ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سایر کارکنان در معرض فرسودگی شغلی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال از جمله رفتارهای ناعادلانه می‌توان به طرفداری و جانب داری، جریمه‌ای غیرمنصفانه و بدرفتاری از سمت سایر کارکنان اشاره کرد.

پیشگیری از فرسودگی شغلی و راه‌هایی برای درمان آن :

اگرچه خود عبارت فرسودگی شغلی به نظر می‌رسد که یک بیماری دائمی باشد، اما یک بیماری قابل درمان است و فرد می‌تواند با روند درمان آن به روال عادی زندگی خود بازگردد. اما فردی که چنین حسی را در محیط کاری فعلی خود احساس می‌کند،‌ شاید نیاز باشد که تغییراتی در محیط کار خود یا به طور کلی شغل خود ایجاد کند.

به عنوان مثال یکی از فعالیت‌های شرکت‌ها و کسب و کارها برای ایجاد تغییراتی در محیط خود، سرمایه‌گذاری روی ایجاد فضایی سالم‌تر یا استخدام نیرویی در بخش منابع انسانی و کمک و مشاوره گرفتن از چنین افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند می‌تواند بسیار مفید باشد.

چرا که در برخی موارد فرسودگی‌های شغلی تغییر محل کار، انتخاب شغل جدید راهکارهای مناسبی برای پایان دادن به این فرسودگی‌ها هستند.

یکی دیگر از راهکارهای غلبه بر فرسودگی‌های شغلی استفاده از استراتژی‌ها و روش‌هایی برای مدیریت استرس‌ها و فشارهای روانی است. برای مثال انجام تمرینات خود مراقبه‌ای، استفاده از برخی رژیم‌های غذایی و خوردن غذای سالم، ورزش گرفتن و انجام دادن برخی عادت‌های خوب کمک می‌کنند تا شما بتوانید بر استرس‌ها و فشارهای ناشی از فعالیت‌ها و کارهای خود تاحدی غلبه و از بروز فرسودگی‌ شغلی جلوگیری کنید.

در کنار انجام فعالیت‌ها و تمرینات و استفاده از استراتژی‌هایی که برای غلبه بر استرس‌ها و فشارهای روانی اشاره کردیم، در برخی مواقع رفتن به تعطیلات نیز می‌تواند به شما کمک کند تا از فرسودگی‌اهی شغلی جلوگیری کنید.

به عنوان مثال به مدت یک هفته در محل کار خود حاضر نشوید. چون انجام چنین کاری به شما کمک می‌کند تاحد زیادی از استرس‌ها و فشارهای روانی محیط کار خود مدتی فاصله بگیرید، کمی استراحت کنید و همراه با انجام تمریناتی منظم و روزانه بدن خود را در برابر فرسودگی‌های شغلی ایمن کنید.

سخن پایانی، نتیجه‌گیری :

هرفردی با هر شغل و فعالیتی که انجام می‌دهد، فرسودگی‌های شغلی را تجربه می‌کند. اما مهمتر از همه نوع رفتار ما در زمان مواجه با چنین مشکلی است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *