محتوای آنلاین و انواع آن

انواع محتوا و پلتفرم های انتشار دهنده آنها

انسان روز به روز از فضاهای سنتی و حضوری فاصله گرفته  و به سمت فضاهایی که اینترنت و ابزارهای الکترونیک برایش فراهم کرده است حرکت میکند چرا که دو عامل اصلی زندگی انسان یعنی مکان و زمان به شدت دستخوش تغییرات شده و بشر دیگر  چندین ساعت وقت گذاشتن برای خرید یا آموزش حضوری و محدود شدن بابت دسترسی نداشتن به مکان مشخصی را منطقی نمی داند بطور مثال هر فردی از ایران می تواند در آزمون زبان تافل را که در تمام دنیا برگزار می شود شرکت کند و یا از فروشگاه آمازون در آمریکا خرید کند،یکی از این فضاهای تغییر یافته و رو به رشد آموزش است ، که با سرعت زیادی از آموزش های سنتی و حضوری فاصله می گیرد و به سمت آموزش های آنلاین و الکترونیکی می رود

آموزش الکترونیکی:

شاید ساده ترین تعریف برای آموزش الکترونیکی این باشد که به آموزش هایی گفته می شود که از طریق محتوای الکترونیکی ، آموزش به دانشجو و هنرجو انتقال می یابد که مکان حضوری کاملا از بین می رود و  زمان آموزش دیدن نیز ، بسیار منعطف و به سلیقه ی دانشجو و هنرجو می باشد

محتوای آنلاین و انواع آن

محتوای الکترونیکی:

تعریف محتوای الکترونیکی نیز واضح است، به محتواهایی گفته می شود که با ابزار های الکترونیک تهیه و تولید شده اند و انواع مختلفی دارد که باعث شده در میان مردم به شدت مورد استقبال قرار گیرد

مزایای محتوای الکترونیکی

با ایجاد این مدل آموزش و ابزارهای تولید آن که کمی جلوتر به آن اشاره میکنیم بسیاری از مراکز آموزشی و افرادی که هنر و یا علمی داشته اند میتوانند با صرف هزینه ی خیلی کم آموزش های خود را تولید کنند و آن را بصورت رایگان و یا با مبلغ مشخصی در اختیار افراد قرار دهند

یکی دیگر از مزایای این محتوا قابلیت استفاده ی آن است،چرا که محتوای تولید شده می تواند سال های سال در اینترنت قابل استفاده و فروش باشد در صورتی که در آموزش حضوری این موضوع کاملا منتفی است

اما مهمترین مزیت محتوای الکترونیکی به بحث روانشناسی و یادگیری انسان مربوط می شود. به آمار های زیر توجه کنید:

  • 90% مردم ویدئو را به متن ترجیح می دهند
  • 65%مردم محتوای بصری را سریع تر یاد می گیرند
  • احتمال ثبت موضوعی در حافظه ی بلند مدت از طریق صدا،5 برابر بیشتر از تصویر است

استرس حضور در فضای آموزش، باعث می شود 30% مطالب به مغز منتقل نشود

محتوای آنلاین و انواع آن

انواع محتوای الکترونیکی

انواع محتوای الکترونیکی عبارت است از:

محتوای متنی

محتوای تصویر

محتوای ویدئویی

محتوای صوتی

محتوای گرافیکی

محتوای ویدئویی

پر طرفدارترین محتوای الکترونیک بدون شک محتوای ویدئویی است.این مدل محتوا 82%  از ترافیک اینترنت جهان را تصاحب کرده است و یوتیوب را به دومین موتور جستجوی جهان تبدیل کرده است.طی تحقیقی در سال 2017 که HUBSPOT  انجام داد مردم یک ویدئوی آموزشی 3 دقیقه ای را به 30 صفحه متن ترجیح می دهند

محتوای متنی

شاید محتوای متنی پرطرفدارترین نوع محتوا نباشد ، اما بدون شک گسترده ترین نوع محتوا در اینترنت است که در قالب مقاله و کتاب های الکترونیکی تولید می شوند

فرمت های پرکاربرد این مدل محتوا بصورت HTM ، DOC، TXTو PDFاست که برای تولید آن ابزار های بسیاری وجود دارد که معروف ترین آن ها در تمام دنیا نرم افزار OFFICE  است که شامل WORD  ، EXEL  ، POWER POINT و ACSESS  است

محتوای آنلاین و انواع آن

محتوای تصویری

این مدل محتوا آنقدر پرطرفدار است که تمام مرورگر ها مانند GOOGLE  و  BINGبرای آن یک قسمت مجزا آماده کرده اند و همینطور در اینستاگرام با  بیش از  1 میلیارد کاربر ماهانه ،  70% محتوای انتشار یافته  بصورت تصویر است

محتوای آنلاین و انواع آن

محتوای صوتی

محتوای صوتی از سال 2016 به شدت در حال رشد است چرا که انسان همچنان در حال پرمشغله شدن است و ترجیح میدهد یک کتاب را به جای اینکه بصورت کاملا متنی بخواند آن را در هنگام رانندگی یا در منزل گوش دهد،همینطور پادکست که پرطرفدارترین محتوای صوتی جهان است باعث شده تا انسان در زمینه های متفاوت بتواند داستانی را بشنود یا آموزشی را دنبال کند

محتوای آنلاین و انواع آن

محتوای گرافیکی

محتواهی گرافیکی مانند انیمیشن در واقع ترکیبی از انواع محتواهای دیگر است که به دلیل زمان بر بودن و تخصصی بودن تولید آن فاصله ی زیادی با سایر محتواها دارد ، اما در فضای کسب و کار همچنان به عنوان یک محتوای حرفه ای و تاثیر گذار شناخته می شود

پلتفرم های انتشار محتوای آموزشی

بستر های فراوانی برای آموزش آنلاین وجود دارد که به تعدادی از آنها در ایران می پردازیم

فرادرس:بزرگترین پلتفرم آموزش ویدئویی کشور است که تنها در زمینه آموزش علوم تمرکز دارد و برای آموزش دادن در آن باید از فیلتر های مختلفی عبور کرد ، چرا که فرادرس خود را برای انتشار آموزش با کیفیت مسئول می داند

آپارات: دومین وبسایت پرترافیک ایران بودن افتخاری است که آپارات توانسته آنرا بدست بیاورد.در آپارات قسمت های مختلفی وجود دارد که برای برای آموزش دادن می توان از امکان آموزش آنلاین آپارات استفاده کنید و آپارات محتوای شما را به افراد بسیاری نمایش میدهد

اینستاگرام:با اینکه این پلتفرم، ایرانی نیست اما نمی شود آن را نادیده گرفت چرا که حدود 30% از مردم ایران یعنی 24 میلیون ایرانی در اینستاگرام فعالیت می کنند و افراد بسیاری هنر و یا آموزش خود را بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند

شنوتو:پلتفرمی مختص پادکست که در آن ، تولید کننده های پادکست های آموزشی ، پادکست های خود را بصورت رایگان در اختیار شنوندگان قرار میدهند

فیدیبو:بازار کتاب صوتی و الکترونیکی آنقدر جذابیت داشت که دیجی کالا را مجاب کند فیدیبو را راه اندازی کند و هزاران کتاب آموزشی را در آن قرار دهد تا مخاطبان با پرداخت هزینه ی آن بتوانند از کتاب ها استفاده کنند

محتوای آنلاین و انواع آن

ماباتو

ماباتو پلتفرمی است که از وبسایت جهانی PATREON  الگو برداری کرده و در فروردین سال 1399 در حوزه ی آموزش شروع به فعالیت نمود و برای اولین بار آموزش اشتراکی را وارد فضای آموزشی ایران کرد تا اولا محدودیت مدل آموزشی را از بین ببرد چرا که برای تمام علم ها و هنرها پلتفرم آموزشی وجود نداشت ، دوما فضایی برای کسب درآمد مستقیم از محتوا ی آموزشی را ایجاد کند

ویدئوی معرفی ماباتو

محتوای آنلاین و انواع آن

چند عدد از مزیت های رقابتی که ماباتو ایجاد کرده تا تلاش کند شعار خود را (هرکسی،هرکجا،هرهنری) به واقعیت نزدیک کند را مرور کنیم

  • پشتیبانی از انواع محتوا ویدئویی،تصویری،صوتی ومتنی
  • صفحه ی شخصی
  • امکان تعریف اشتراک ماهانه
  • امکان قفل گذاری پست ها
  • درگاه شخصی برای آموزش دهنده
  • فروشگاه برای فروش فایل های آموزشی
  • قابلیت آموزش آنلاین

ساخت صفحه و یک ماه استفاده رایگان

نظر چند آموزش دهنده که در پترئون فعالیت می کنند را باهم بخوانیم

  • بیشترین چیزی که از طرفدارانم شنیده ام این است که آنها می خواستند کار بیشتری از من داشته باشند ، اما من نمی توانستم از نظر مالی انجام این کار را توجیح کنم. اکنون هم از نظر مالی توجیح خوبی دارم و هم میدانم کسانی که آثار من به دستشان میرسد واقعا عاشق کارهایم هستند
  • با پترئون ، دیگر فقط لایک و کامنت دریافت نمیکنم ، چرا که من نیز باید درآمدی برای ادامه ی فعالیت داشته باشم . من 4 صد نفر در پترئون را به 4 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام ترجیح می دهم
  • آنچه پترئون برای من در یک سال و نیم گذشته معنی داده است این است که من توانسته ام تحقیقات متعددی را انجام دهم که قبلاً هرگز در نظر نگرفته بودم. من الان یک کتاب را در زمان کوتاهی تمام میکنم که مطمئناً تا قبل از این به دلیل مشکل مالی زمان انجام این کار را نداشتم

ساخت صفحه و یک ماه استفاده رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *